Facebooks nye netthandelsplattform
Den amerikanske it-giganten vil rulle ut Facebook Shops og Instagram Shop i løpet av året.
Facebook lanserer Facebook Shops, som skal gi små bedrifter verktøy for å lage nettbutikk på Facebook og Instagram. Den nye tjenesten er designet for å forbedre online shoppingopplevelsen og hjelpe bedrifter som sliter under korona-pandemien. Tjenesten er selvfølgelig også svært nyttig for Facebook som får flyttet mer netthandel inne i selskapets egne apper, og dermed får samlet mer informasjon om brukernes tid og forbruksvaner.
Det nye produktet gir mulighet til å opprette en "Shop" som er tilgjengelig fra Facebook, Instagram, WhatsApp og selskapets andre apper. Dette vil redusere mye av friksjonen som følger med online shopping, for eksempel å bli omdirigert for betaling og frakt informasjon.
På Facebook Shops vil brukernes betalingsmåter og leveringsadresser bli lagret. Facebook vil samarbeide med e-handel selskaper Shopify og BigCommerce for å håndtere logistikken.
Zuckerberg har stor tro på nye Facebook Shops for små bedrifter, inkludert noen av de 160 millioner små bedriftene som allerede bruker Facebook til å markedsføre sine produkter. Til sommeren vil Facebook også lansere Instagram Shop, en tjeneste som gjør det mulig å kjøpe produkter fra en merkevare ved et klikk.
Etter dette er i drift ønsker Facebook å utnytte mulighetene i WhatsApp-, Messenger- og Instagram Direct-appene sine for å la forbrukerne handle mens de chatter direkte med produsentene.
Zuckerberg sa også under lanseringen at selskapet vil tilby AI-tjenester for å hjelpe bedrifter med å sette opp nettbutikkene sine.
─ Butikker kommer til å kunne bruke AI-en vår til å skape bedre mer personlige opplevelser, bedre enn du vil se nesten noe annet sted, sa Zuckerberg.
Lanseringen av Facebook Shops kommer en dag etter at selskapet lanserte en undersøkelse i samarbeid med Small Business Roundtable som viste at en tredjedel av amerikanske små bedrifter har sluttet å fungere, og 11 prosent vil trolig mislykkes i løpet av de neste tre månedene.
«antallet er forferdelig,» kommenterte Sheryl Sandberg, Facebooks driftssjef, til Bloomberg.