Differensiert sportsbransjemarked

Sportskjedene XXL, Sport1, Anton Sport, Intersport, Löplabbet, Stadion, Stadium Outlet og Obs! omsatte samlet for 12,5 milliarder i 2024 og står for cirka halvparten av det totale salget av sportsutstyr i Norge. Det er en nedgang på 4,4% sammenlignet med året før. Det var særlig første kvartal som var svakt mot samme periode året før.



Salgsdriverne

Fjerde kvartal 2024 endte med en samlet omsetning på snaue NOK 3,6 mrd. Det er en nedgang på 1,9 prosent mot året før. Salget av ull, dun, skøyter og ski er litt ned mot fjoråret. Det beviser nok en gang værets betydning for omsetningen til sportskjedene. I 2023 var perioden preget av snø og kaldt vær, fjerde kvartal 2024 var mildere og mindre snørikt. Løps- og skokategorien fortsatte sine voldsomme fremganger ved siden av annet tekstilsalg. Sykkelsalget strakk seg også lenger ut i fjerde kvartal 2024 sammenlignet med tidligere år.

 

For året samlet endte salget for sportskjedene ned 4,4 prosent sammenlignet mot fjoråret, der særlig første kvartal sviktet mot fjoråret med 10,2 prosent nedgang. De tre neste kvartalene er samlet ned 2,6 prosent mot fjoråret. Det er utstyr til de kjente store segmentene friluftsliv, jakt & fiske, skisport, sykkel og løp som står for salgsvolumet i sportsbransjen sammen med sportsutstyr til fotball og andre lagidretter.

 

Differensiert sportsbransjemarked

Det er ingen tvil om at husholdningene i Norge også i 2024 har kjent på kroppen at det er stram økonomi. Høye renter-, matvarepriser og strømpriser bidrar til at nordmenn bruker mindre penger på sportsutstyr. Utenlandsferiene har blitt vesentlig dyrere på grunn av svak krone. -Man ser i noen segmenter, at nordmenn fortsatt er avventende. Salget av dyre elsykler har bremset kraftig. Småvarer derimot selger godt, sier Trond Evald Hansen i Norsk Sportsbransjeforening. -Når det er sagt, ser vi tegn til at noen produkter i høyere prissegmenter er i bevegelse. Noe tyder på at flere ønsker å bruke litt mer penger på dyrere sportsutstyr igjen.

 

Ski og sykkel

Høyt salg av langrennsski er avhengig av at det er gode skiforhold. Vinteren 2023/24 ga overaskende svake salgstall på ski gitt det gode skiføre i store deler av landet. Norsk Sportsbransjeforening estimerer antall solgte ski å være ca. 190 000 par langrennsski og 80 000 par alpinski sist vinter. Til sammen ca 270 000 par ski mot de beste vintrene som har ligget på 140 000 flere solgte par ski. Norsk Sportsbransjeforening estimerer sykkelsalget i 2024 å være 260 000 solgte sykler mot 275 000 solgte sykler i 2023. Elsykler solgte i antall likt mot året før, men elsykler i prisområdet kr. 30 000.- – kr.50 000.- bremset kraftig. Barnesykler var eneste sykkelsegment som vokste, alle andre segmenter gikk ned.

 

Økt etterspørsel av reparasjonstjenester

Det har vært et kraftig oppsving for sykkelverkstedene gjennom året. Syklister fikser på syklene sine og bruker kvalifiserte verksteder for å stramme bremser, justere gir eller få hjelp til mer omfattende reparasjoner på elsyklene sine. Trenden om økt etterspørsel av reparasjonstjenester har ført til at det fra og med høsten 2024 ble uteksaminert sykkelmekanikere med fagbrev. -Det er skrikende behov etter flere kompetente sykkelmekanikere, sier Norsk Sportsbransjeforenings leder Trond Evald Hansen. -Dette er helt i tråd med samfunnets krav og behov for at utstyr må ha lenger levetid. Økt bruk av sykkel er antageligvis den beste kombinasjonen av miljø- og helsetiltak folk flest kan gjøre, fortsetter Hansen.

 

Detaljhandelen og markedsandelene i sportsbransjen er i endring.

Sportskjedene representerer i størst grad sportsfaghandelen, der det satses på faglig kompetente butikkansatte og bredt tilbud av sportsprodukter. Både hardvare og tekstil. Fra 2018 – 2024 rapporteres omsetningen fra 108 færre butikker fra sportskjedene (668 butikker i 2018 og 560 butikker i 2024). Andre butikk-konsepter har vokst kraftig de siste årene, det er aktører i lavprissegmentet, men også spesialistsegmentet. Utenlandsk netthandel vokser også. Noe av det salget er vi bekymret for. Sportskjedene er svært seriøse aktører som følger norske og internasjonale krav og regler om bl.a. produksjon og salg. Bekymringen ligger i stor grad av at mange av konkurrentene IKKE forholder seg til de samme reglene. Man konkurrerer på ulike vilkår. Når sportskjedene bl.a. sørger for å følge Åpenhetslovens krav om å vise full transparens om ivaretakelse av menneskerettigheter i hele verdikjeden, oppleves det tafatt at myndighetene ikke følger opp reguleringene de krever etterfølges av bl.a. enkelte utenlandske nettaktører. -Det er umoralsk at utenlandske aktører ikke har de samme kravene til å ivareta menneskerettigheter eller miljøet og det gir urettferdige konkurranseforhold når noen følger reglene mens andre ikke- og det heller ikke får konsekvenser for de som ikke følger reglene, sier Trond Evald Hansen i Norsk Sportsbransjeforening.

  

Markedsandelene i sportskjedene i 2024

Sport Holding er den største sportsaktøren i Norge med sine 50,6 prosent markedsandeler blant sportskjedene. I Konsernets tall ligger omsetningen til Anton Sport, Sport 1, Intersport, Löplabbet, Skandinavisk høyfjellsutstyr og Sportsnett.


Tilbake
 

Helly Hansen selges til Kontoor Brands for ti milliarder kroner

 
OutDoor 2025 er avlyst
 
Slik beskriver XXL selv sin utvikling i 2024
 
Innovasjon Norge med eksportprogram for USA
 
On Snow suksess i jubileumsåret