160 toppledere og mellomledere fra nær 80 selskaper i sportsbransjen fikk oppdatert kunnskap, motivasjon og inspirasjon levert av 11 presentatører under Sportsbransjedagen 2025.
Human kapital
Arrangementet startet onsdag ettermiddag med human kapital som tema. Cruit rekrutteringsbyrå beskrev suksesshistorier for rekrutteringsprosesser. Det er lagoppstillingen som er viktig. På et fotball-lag vinner man ikke kamper om det er 11 spisser, man trenger også midtbane, forsvar og målvakt. I et jobbteam trenger man folk som utfyller hverandre på lik måte som på et fotball-lag.
Organisasjonspsykolog Kristin Dille fra Avonova avslørte at hemmeligheten bak høyere prestasjoner og trivsel på arbeidsplassen ikke (nødvendigvis) ligger i bonuser eller rangeringer, men i selve gleden ved å gjøre en god jobb. Hun kunne vise til forskning og innsikt der indre motivasjon kan være nøkkelen til suksess, mens overdrevent fokus på ytre belønninger kan ha motsatt effekt.
Den avsluttende seansen på åpningsdagen til Sportsbransjedagen, sto per Henrik Stenstrøm for, der han snakket om hvordan man skal takle idiotene på jobben. Hvordan skal håndtere «de andre». De som ikke er som deg og meg. Per Henrik skapte god stemning med strålende eksempler fra arbeidsmiljøer alle kjente seg godt igjen i.
Premissene i Sportsbransjen
Torsdag startet med Ipsos og John Spilling som gikk gjennom noen av hovedtrekkene for nordmenns levevaner, om hvordan aktivitetstrendene blant befolkingen utvikler seg. Deretter kom Helsedirektoratets Olov Belander og beskrev oppdaterte estimat over helseeffektene av å være fysisk aktiv og en kalkulator som regnet ut hvor mye / lite fysisk aktivitet slår ut i økt levealder. Begge presentasjonene omhandler premissene til sportsbransjens aktører.
Mulighetene i Sportsbransjen
De siste beregningene om totalmarkedet for sport og aktiv fritid i Norge ble på 2023-tall beregnet til 23,8 milliarder kroner. Runar Wiksnes i Virke, holdt en fremragende presentasjon der han kombinerte innsikt fra makro og mikro. Wiksnes tegnet et bilda av utviklingen hittil, og våget seg til å tegne et bilde av hva vi kan vente oss fremover. Mc Kinsey partnerne Stine Rømmen Anderssen og Beate Strandskog briljerte videre i refleksjonene om hvordan man både må øke inntektene og forbedre produktiviteten. Evnen til å balansere begge deler, og samtidig ha fullt fokus på gjennomføring, vil avgjøre hvilke aktører som kommer styrket ut på den andre siden av dette, var en av konklusjonene.
Runar Wiksnes i Virke leverte en svært god og relevant presentasjon om makro- og mikrobilde
Sport er følelser, opplevelser, inspirasjon og erfaringer
Sportsbransjedagens siste tema-bolk omhandlet inspirasjon, der Hugo Maurstad beskrev sine erfaringer i sportsbransjen og hvordan han bruker de erfaringene til å bygge opp sine internasjonale brands Odlo, Henry Lloyd og Janus, i sitt eget Monterosa Sport. Bjørn Arne Evensen driver og eier Outdoor AS som har Patagonia, Scarpa og SmartWool merkevarene i porteføljen. Han fortalte hvordan- og hvor viktig aktivt friluftsliv er for ham. Troverdigheten ved å selge de kjente merkevarene i Outdoor-kategorien blir sterkere når man har så stor erfaring med å bruke produktene slik Evensen gjør. Og til slutt beskrev Kristin Harila sin enorme prestasjon der hun klatret 14 topper over 8000 meter på 92 dager. En mildt sagt imponerende og til dels rørende seanse fra en rå person avsluttet Sportsbransjedagen 2025.
Kristin Harila presenterte sine enorme prestasjoner.
Norsk Sportsbransjeforening ønsker velkommen til Sportsbransjedagen 2026, siste torsdagen i august om et år.