Anders Kjellén, avtroppende kategoridirektør for sport, løp og trening i XXL.

Anders Kjellén, avtroppende kategoridirektør for sport, løp og trening i XXL.

Bytter bransje, men beholder lidenskapen, engasjementet og stoltheten

Da muligheten kom for å lede Sunkost, måtte Anders Kjellén bare takke ja. Hva vil han savne etter 27 år i sportsbransjen? – Menneskene, uten tvil.


Hvorfor valgte du en karriere i sportsbransjen?

– Jeg er en av de som startet i bransjen i ung alder og ble værende. Jeg begynte faktisk i arbeidsuken, tilbake i februar 1994, på G-Sport Rykkinn. Jeg husker jeg var så glad i jobben at jeg skulket timer på videregående for å dekke opp når det var behov. Det er ellers noe jeg ikke vil anbefale andre å gjøre😊. Bransjen har siden vært i rivende utvikling, samtidig som jeg har blitt vist tillitt og fått prøve meg i stadig mer utfordrende posisjoner. Sportsbransjen har vært, og er, fantastisk på alle måter.


 

Du har hatt en rekke ulike stillinger gjennom de siste 27 årene.

Hva har vært avgjørende for dine skifter.

– Jeg har vært heldig og har fått jobbe med noen veldig dyktige ledere allerede tidlig i min karriere. Disse har utfordret meg til stadighet, samtidig som de har gjort alt for at jeg skulle kunne lykkes. Å kunne «utdanne» meg i Gresvig ved å gå gradene til Retail Direktør, og deretter hoppe til «den andre siden» og lede et sportsmerke i Norden for et internasjonalt konsern på leverandørsiden var veldig givende. Å krone det hele med å kunne komme til XXL og være med på den vanvittige, reisen har vært utrolig givende. Jeg begynte som ekstrahjelp, og har til tider hatt enormt ansvar for både omsetning og ikke minst mennesker. Det er viktig å gi muligheten til de som ønsker og ta mer ansvar og som forstår konsekvensene av det. Det er noe jeg håper jeg har tatt med meg videre i min egen karriere. Ingenting er mer motiverende enn å se at andre lykkes med å nå sine mål.

 

Hva er den største forskjellen i bransjen fra 90-tallet til nå?

– Hvor skal jeg starte? Du kan se denne annonsen fra G-Sport Rykkinn 1997, den sier vel sitt? Bransjen har gått gjennom en enorm transformasjon. Alle ledd har blitt vesentlig mer profesjonelle. Der man tidligere kunne ta ting litt «på magefølelse», ligger det i dag et helt annet arbeid bak beslutningene. Det sammen med den digitale reisen som vi står midt oppe i, er de største forskjellene. Før konkurrerte du med konsepter innenfor reiseavstand. Nå er konkurransen i prinsippet fra hele verden.

En likehetsfaktor som ofte kommer i skyggen, er at det fortsatt er menneskene i butikk som er det viktigste. Den personen du møter i butikken er det avgjørende for kundens opplevelse, og her vil det alltid være muligheter for å utvikle seg, gjerne i kombinasjon med teknologi.

 

Er det noen personer som har hatt en spesiell betydning for deg i din karriere?

– Veldig mange! Og det blir lett å glemme noen. Skal jeg nevne kun én person så må det bli min første sjef, Ola Bye, som senere ble kjededirektør både i G-Sport, Intersport og Sport 1. Han lærte meg grunnleggende butikkdrift, faget sportshandel og kanskje aller mest at hardt arbeid må til hvis man skal oppnå noe her i verden.

Jeg glemmer aldri hva Ola sa til meg dag 1 på jobb på G-Sport Rykkinn: «Her Anders, her møter vi 15 minutter før på jobb, og så jobber vi hardt når vi er her». Det har jeg hatt med meg fra den dagen.

 

Hva er høydepunktet i karrieren din, så langt?

– Etter 27 år er det så mange oppturer og fantastiske minner og ta av, og selvsagt noen nedturer også.

Snuoperasjonen i Mammut sammen med det fantastiske teamet vi var der, var både veldig gøy og spesielt. Jeg kommer ikke utenom den reisen XXL er inne i nå heller. Der har jeg vært med på lanseringen av vannsport, hockey og Padel satsningen, og noe veldig spennende som skjer på fotball om litt, som må være noen av høydepunktene.

 

Hvorfor bytter du bransje nå?

– Tilfeldigheter spiller inn, men det er også noen likhetstrekk med min reise hittil. Da muligheten kom for å lede Sunkost, måtte jeg bare takke ja. Produktene er annerledes, og butikkene mindre, samtidig så har helsekost-bransjen samme herlige engasjement, lidenskap og stolthet rundt sitt fag, som man finner i sportsbransjen. I likhet med sportsbransjen, vil det skje store forandringer innen helsekost og jeg gleder meg til å kunne være en del av dette.

«Jeg gleder meg ikke til å slutte i sport, samtidig som jeg ser veldig frem til å lede Norges største og eldste helsekost-kjede».

 

Hva kommer du til å savne mest fra sportsbransjen?

– Menneskene, uten tvil. I løpet av mine år i sportsbransjen har jeg møtt så mange fantastiske kollegaer, samarbeidspartnere og konkurrenter. Mange som jeg forhåpentligvis vil ha kontakt med livet ut.

 

Hvordan tror du norsk sportsbransje se ut om fem år?

– De siste årene har vi sett noen store konsolideringer. Det tror jeg vi vil se mer av. Dette kombinert med at det vil vokse frem flere konsepter som spisser seg inn på egne kundegrupper eller segmenter i bransjen. Det er fortsatt rom for flere konsepter som treffer på akkurat det kunden vil ha. Bærekraft og gjenbruk er nok en av områdene hvor ingen har tatt en helt tydelig posisjon enda.

 

Hva gjør du aller helst for å holde deg i form?

– Jeg tror virkelig på at kropp og sinn fungerer best når begge er på topp. Jeg forsøker å bevege meg så ofte som tiden tillater. På vinteren går jeg helst på langrenn, om sommeren løper jeg litt. Og innimellom gjør jeg litt kjerneøvelser for å unngå skader. I det siste har Padel med venner blitt tillatt igjen, og det gjør alltid godt å teste konkurranseinstinktet fra tid til annen!

 

Når handlet du sist i en sportsbutikk, og hva kjøpte du?

– Jeg handler i en sportsbutikk flere ganger i uken. Nå sist ble det Padel racketer til jentene som har blitt bitt skikkelig av den basillen, og kosttilskudd til meg selv. Fra nå av vil jeg nok handle akkurat det et annet sted enn i sport😊.

 

Tilbake
 
Innovasjon

Søk om støtte til inkluderende designprosjekter

 
Pål Wibe går av som sjef i XXL ASA
 
Mild vinter og logistikktrøbbel stoppet veksten
 
Påmeldingene strømmer inn!
 
Brems i salget for både Zalando og Boozt