Foto: Amundsen Sports

Foto: Amundsen Sports

Årets Sportsprodukt – Amundsen Sports

Kriterie for å vinne "Årets Sportsprodukt": Vi leter etter det produktet som har overasket mest. Enten om det er et helt nytt innovativt produkt, et produkt som utmerker seg som særlig bærekraftig, et produkt som har gitt spesielle aktivitetsopplevelser eller som har solgt langt mer enn forventet. Det kan også være andre vurderinger som er verdig prisen «Årets Sportsprodukt». 

Juryens begrunnelse: Norsk leverandør som har vært utholdende og tro mot konseptet sitt. De har hele tiden tilpasset seg markedet, vært tydelige i sin strategi og leverer inspirerende markedsføring med aktiv lekne folk. 

Gratulerer! Bli kjent med selskapets daglige leder Erik Friis:


Hvilket produkt har vært størst suksess, solgt i antall enheter det siste året?

I antall enheter, sett bort i fra småvarer, så er det shorts (Field Shorts er den største). Når vi lanserte shorts tilbake i 2018 så var det faktisk en del skepsis til både lengde og utseende. Vi mente at vi hadde funnet en åpning mellom veldig sporty shorts i softs hell som man fant i sportsbutikker og lange khaki shorts til knærne som man ofte fant i fashion butikker, og det hadde vi. Shortsene (både cord og Field) ble raskt en suksess. Shortsen er av høy kvalitet og ser bedre ut jo mer du bruker dem. Det har vært en morsom reise.

 

Hva tror du blir vinterens «must have» fra Amundsen Sports?

Det må bli den nye 70´s inspirerte cord skibuksen som vi lanserer. Den skiller seg ut. Vår erfaring er at når et produkt blir omtalt som litt «sært», «rart» eller «annerledes» så er vi på riktig spor. Flere av de særeste produktene som ingen hadde troa på har til slutt blitt våre bestselgende «classics». Mao: Vi må stole på oss selv, og ikke høre på andre.

 

Hva tror dere er viktigste forklaring til at Amundsen Sports ble valgt som årets Sportsprodukt?

Vi har vel over tid turt å være oss selv. Det tok mange år å «bryte» gjennom ettersom vi skilte oss litt ut. Når vi endelig fikk innpass så ble dette faktisk vår største styrke. Jeg tror vi oppleves som ekte, ærlig og realt. Gjennom vår marketing (filmer og bilder) prøver vi å formidle turglede, vennskap, samhold og fine opplevelser. Jeg tror mange kan kjenne seg igjen i dette ettersom det ikke er uoppnåelig, og forhåpentligvis blir de inspirert av det. Vi har god dialog med våre forhandlere, som er veldig viktig for oss, og vi har vært trofaste mot vår strategi. Vi ser på våre forhandlere som samarbeidspartnere og det er viktig at alle jobber med samme vilkår slik at det blir fair for alle parter.


Kan du beskrive hva som er «signaturen» i Amundsen Sports?

Signaturen for Amundsen Sports er å lage allsidige kvalitetsprodukter. Tidløse, klassiske kvalitetsprodukter er det vi prøver å lage. Produktene kan brukes på tvers av aktiviteter, og de blir bare bedre og bedre over tid. «Earn your patina»

 

Hva er det aller viktigste dere har lært i Amundsen Sports siden dere startet opp, og som dere kan tipse nye gründere om å passe på?
Det er viktig å tørre å skille seg ut, stole på egen strategi og bygge gode langsiktige relasjoner med forhandlere, fabrikker, material leverandører osv. Bygg sten på sten, da kan man gjøre litt feil underveis uten at det får for store konsekvenser. Vi har lært mye, spesielt på distribusjons siden, av å se på andre. Hvordan bygger man merkevare og hvordan ødelegger man en merkevare. Det er mange gode eksempler der ute på dette. Det er viktig å huske på at en merkevare blir til over tid.

 

Hvor mange ansatte er dere i Amundsen Sports?

Vi er i dag nitten ansatte i Oslo og fem ansatte i USA. Vi har også deltidsansatte i våre tre brand stores.

 

Må man ha noen spesielle egenskaper som Amundsen Sports ansatt?

Nei, men vi setter pris på engasjerte, hardtarbeidende og trivelige mennesker.

 

Hvor er administrasjonens lokaler?

Hovedkontor – Bogstadveien 11 i Oslo. Av egne butikker (Norge / utenfor Norge) Vi har en butikk i Underhaugsveien 28, Oslo. Vi har to butikker i USA, en i NYC og en i Boulder, Colorado.

 

Kan du beskrive hva som er viktig for dere når dere leter etter lokaler?

Lokaler som skiller seg ut. Vi ønsker ikke kjøpesenter eller «vanlig» butikk på gateplan. Butikken vår i Underhaugsveien (Bogstadveien) er et godt eksempel. Det er et gammelt flott bygg, som vi forvandlet til et «Amundsen hjem». Her kan man komme innom for en god opplevelse og møte veldig koselige ansatte.


Hvor er Amundsens Sports i 2028?

Da holder vi på som før. USA er vårt største marked, og ellers er vi godt representert rundt i Europa. Vi har tatt godt vare på hjemmemarkedet, og Amundsen er fortsatt et spennende og innovativt merke.

 

Hva synes du / dere om Sportsbransjedagen?

Vi syntes det er et veldig bra tiltak og vi gleder oss til neste år. Vi var med første året, men ble dessverre forhindret i å delta i år. Typisk når man endelig vinner en pris😊 Bransjen er i endring, og det er bra man kommer opp med nye ideer. Vi setter pris på Sportsbransjen.

Tilbake
 

Netthandel løfter Northug

 
Erik Sønsterud utnevnt til permanent administrerende direktør i Brav
 
Innholdsmarkedsføring:
ZIENER is looking for a independent sales agent for Norway!
 
Lars Syse Christiansen utnevnt til ny finansdirektør i XXL Group
 
Aclima overtar europeiske distribusjonsrettigheter fra Odex Aps