Amer Sports selger Suunto

Amer Sports har inngått en avtale med et kinesisk teknologiselskap, Liesheng, om å selge finske Suunto, som spesialiserer seg på sportsklokker, dykkerur og måleinstrumenter.


Dette er i tråd med Amers strategi om å konsentrere businessen rundt sportsutstyrsmerker innen livsstils-, kles- og fottøysegmentene, og dreie mer av virksomheten mot DTC-kanaler og styrke sin tilstedeværelse i store markeder som Kina og USA. Av samme grunn har Amer allerede solgt Precor til Peloton Interactive.

Ifølge Michael Hauge Sørensen, driftssjefen i Amer Sports, er ikke Suunto en del av selskapets kjernevirksomhet.


«Etter en nøye gjennomgang har vi konkludert med at en eier som Liesheng, et teknologi og FoU selskap, er bedre rigget for å hente ut Suuntos fulle potensiale. Vi mener dette er til det beste for alle parter», sier han.


Suunto vil fortsette å drive sin virksomhet fra Vantaa, Finland. Antall ansatte vil også forbli uendret. Partene har blitt enige om ikke å dele ytterligere detaljer. Skiftet forventes å bli avsluttet i første halvår 2022.


Suunto ble etablert i 1936 av landmåleren og oppfinneren, Tuomas Vohlonen. Det startet som en familiebedrift som produserte kompass. Fra 1987 utviklet og produserte Suunto dykkerur, og siden 1990-tallet, elektroniske kompass samt outdoor- og sportsklokker. I 1999 ble selskapet kjøpt opp av Amer Sports, som nå kontrolleres av kinesiske interesser.

Tilbake
 

Påmelding til Sportsbransjedagen 2025 er åpnet

 
Vurderer å bryte samarbeid etter Postens Temu-avtale
 
PORTRETTET - Moniker Sport med all time high
 
ASICS donerer 100.000 kroner til Aktivitetsalliansen
 
Cruit AS rekrutteringsbyrå, partner til Norsk Sportsbransjeforening