Alfa Sko med offensive planer for framtiden

– Med 92 år lang historie, og en ledende posisjon som leverandør av høykvalitets sko, har vi et godt utgangspunkt for å skape fremtidens Alfa, sier ny administrerende direktør i Alfa Sko, Atle Bjerkli. Se hva han mener er de viktigste prioriteringene for Alfa Sko framover.


Drøye 50 dager har gått siden Atle Bjerkli (40) tiltrådte som administrerende direktør i Alfa Sko. Tidligere har Bjerkli vært ansatt i Swix Sport (nå Brav) og Orkla (Pierre Robert Gruop).

–  Jeg var ansatt i ni år i Swix, og rakk da å være innom de fleste avdelinger. Her fikk jeg mye god kunnskap om bygging og forvaltning av merkevarer. I 2016 forlot jeg sportsbransjen og startet i Orkla. Orkla er jo selve definisjonen på profesjonell tilnærming til merkevarebygging og varehandel, og jeg er helt sikker på at denne erfaringen vil komme til nytte for Alfa Sko, forteller Bjerkli.


–  Var det noe spesielt som førte deg tilbake til sportsbransjen?

–  Det er enkelt så svare på, det føles veldig som å komme hjem! Jeg er jo en aktiv sports- og friluftsmann på fritida, og det å få jobbe med interessen min i det daglige er virkelig inspirerende og motiverende. I tillegg verdsetter jeg muligheten til å være med å videreutvikle en så sterk merkevare som Alfa. Det kan rett og slett ikke bli bedre, sier Bjerkli med et stort smil.


Grep for økt forutsigbarhet

– Et av de viktigste prioriteringsområdene er å snu den negative spiralen som mange i bransjen nå opplever, med for høye varelagre og for stort rabattrykk. Ingen er tjent med situasjonen som den er nå. Derfor har vi gjort flere grep som skal bidra til mer forutsigbar lønnsomhet for alle parter. Samtidig må vi være realitetsorienterte, mange aktører har likviditetsutfordringer i kombinasjon med høye varelager, og da vil realisering på mange måter være uunngåelig på kort sikt.

Bjerkli forteller at for Alfa Sko har det vært viktig å ta tak i situasjonen og iverksette konkrete tiltak som på relativt kort sikt vil gi resultater både Alfa og detaljistleddet er tjent med.

– Vi har for eksempel gått mot strømmen og justert ned våre veiledende priser på en rekke modeller. Dette for å ha enda mer markedstilpassede priser, som igjen skal gi lavere rabattbehov, og dermed også mer forutsigbarhet for oss og våre samarbeidspartnere. Denne endringen trådte allerede i kraft i januar i år, og i kombinasjon med ytterligere grep vi har foretatt så forventer vi å se resultater relativt raskt og videre utover 2024.


Styrke butikkleddet

– Kan du si noe om andre viktige fokusområder for Alfa Sko?

– Det er å styrke samarbeidet med butikkleddet. For oss er sportsbutikker vår aller viktigste distribusjonskanal. Det er her vi har majoriteten av salget vårt. Det er også gjennom alle kunnskapsrike butikkmedarbeidere at vi har best mulighet til å guide forbrukerne til å kjøpe de rette produktene til sine behov og sitt bruk. Dette har vi valgt å løfte opp på agendaen og jobber med konkrete planer for å videreutvikle hvordan vi jobber med handelen på best mulig måte, sier Bjerkli.


Satser på videreutvikling

Alfa har også store ambisjoner om videreutvikling.

– Vi tror merkevaren vår har et stort potensial, og vi kommer til å ha en offensiv tilnærming til fremtiden. Hva det betyr i praksis vil bli synlig etter hvert, avslutter Bjerkli.

Tilbake
 

Meld deg på Sportsbransjedagen 2024 før 25.mai til Early Bird priser!

 
OutDoor by ISPO 2024: München venter på deg!
 
Opplev suksessen med Pie VAT: En inspirerende historie med Anton Sport
 
VAUDE - Innovative bærekraftige Bikepacking-produkter
 
Aclima kåret som beste merkevarebygger under Årets Industrikonferanse.