Foto: Aclima

Foto: Aclima

Aclima med økt fokus på effektiv produksjon - og ny omsetningsrekord på veien

Design, produktutvikling og produksjon representerer selve kjernen i tekstilnæringen. Ifølge EUs økodesignforordning avgjøres så mye som 80 prosent av det enkelte produkts klima- og miljøpåvirkning i denne innledende fasen av produktreisen. Samtlige tre dimensjoner sto sentralt da ullspesialisten Aclima tilbake i 2019 startet planlegging av produksjonsutvidelser ved sin egeneide fabrikk i Valga i Estland.



Nylig var det duket for storstilt åpning av de 1.800 m2 store nye produksjonslokalene. Hans Petter Jacobsen, daglig leder i Aclima, påpeker at tekstilindustrien er en av verdens største industrier, og at næringen både samlet og hver for seg har et stort ansvar for å akselerere utviklingen mot en mer bærekraftig fremtid.


-EUs nye tekstilstrategi som Norge har sluttet seg til, innebærer i praksis at tekstilindustrien skal være sirkulær i 2030. Da er det tilsvarende viktig at vi som ansvarlig bransjeaktør følger opp der vi kan. Blant mye annet - I Aclima jobber vi bl.a. hardt for å øke egenskaper som slitestyrke og reparasjonsevne i tekstilene våre, slik at forbrukerne kan bruke dem lenger. Vi har også et stort fokus på resirkulering av eget overskuddsmateriell, sier Jacobsen.


Ved de nye fabrikklokalene i Valga bidrar tre nyinnkjøpte maskiner positivt til oppgaven.


-Det er snakk om to såkalte «oppleggmaskiner», og én tilskjæringsmaskin. Samlet sikrer investeringen en vesentlig mer effektiv produksjon, bl.a. i form av at vi får en mer nøyaktig tilskjæring. Hvilket igjen gir mindre avkapp. Jeg kan også legge til at vi har investert i et eget solcelleanlegg som gjør oss delvis selvforsynte på energi, med «fornybar» til fortegn. I sum utgjør tiltakene små, men like fullt signifikante skritt på veien mot vårt mål om å oppnå en mest mulig bærekraftig verdikjede, sier Hans Petter Jacobsen. -Aclima opererer dels i friluftslivsegmentet, og dels i det såkalte kontraktsmarkedet. I sistnevnte har Aclima gjort det svært skarpt de siste årene, informerer han videre. Han forteller at kapasitetsutvidelsen ved den estiske fabrikken er et helt nødvendig svar på en vedvarende sterk markedsposisjon for Aclima.


-Aclima står for tiden svært sterkt i kontraktsmarkedet. I fjor vant vi vår største kontrakt i dette segmentet noensinne, da vi ble valgt som underleverandør til en forsvarsleveranse med en totalverdi på 425 millioner Euro. I salgsåret 2023 har den gode trenden fortsatt – allerede i november passerte Aclima 300 millioner i omsetning, avslutter Jacobsen

 

Nylig vant Aclima gjeve priser under ISPO for sin kolleksjon av resirkulert overskuddsmateriell. Aclima vant «ISPO Award» og «SOG Award», for henholdsvis ReBorn Pullover og ReBorn Lumber Jacket som lanseres høsten 2024.

Tilbake
 

Netthandel løfter Northug

 
Erik Sønsterud utnevnt til permanent administrerende direktør i Brav
 
Innholdsmarkedsføring:
ZIENER is looking for a independent sales agent for Norway!
 
Lars Syse Christiansen utnevnt til ny finansdirektør i XXL Group
 
Aclima overtar europeiske distribusjonsrettigheter fra Odex Aps