Aclima blir en del av Open Air Group

Det norske selskapet Aclima blir en del av Open Air Group, en svensk bedriftsgruppe med fokus på produkter for jakt, hunder og friluftsliv. Aclima er en tredjegenerasjons familiebedrift som fokuserer på klær til profesjonelle og til friluftsbransjen laget av merinoull. 


Oppkjøpet av Aclima er det første innen frilufts-segmentet for OAG og også det første oppkjøpet gjort i Norge.


– Interessen for kvalitet og bærekraftige friluftsklær fortsetter å vokse og vi kan se, ikke minst på vår e-handelsplattform, at Aclima er veldig populær. Vi har alltid vært imponert over kvaliteten på Aclima-produktene og de har hatt sterk vekst de siste par årene. Selskapets kontinuerlige fokus på merinoull med alle dens gode kvaliteter, og i Aclimas tilfelle 100% sporbart, gjør Aclima godt posisjonert for fremtiden. OAG har allerede er sterk plattform innen

Camilo Sjödin, CEO i Open Air Group.

jakt, men med oppkjøpet av Aclima styrker vi vårt tilbud innen frilufts-segmentet. Vi er veldig glade for å ønske Aclima velkommen til OAG-familien, sier Camilo Sjödin, CEO i Open Air Group.


Aclima ble grunnlagt i 1939 og er i dag den nordiske markedslederen innen klær til det profesjonelle markedet og til friluftsbransjen i merinoull, med en omsetning på rundt 200 millioner NOK. I tillegg til å ha en sterk posisjon blant frilufts-entusiaster, leverer Aclima også ullundertøy til politi-, rednings- og militærtjenester over hele verden. Selskapet eier og driver sitt eget produksjonssted i Estland, og har full kontroll over verdikjeden, noe som sikrer høy produktkvalitet. Aclima vil fortsatt bli administrert av grunnleggerfamilien, i dag representert av andre og tredje generasjon Johansen – Jan og Lars, sammen med administrerende direktør, Hans Petter Jacobsen.


– Tekstilbransjen har endret seg fundamentalt siden jeg drev en liten strikkebutikk på 70-tallet, og ved aldri å gå på akkord med kvaliteten har vi kunnet vokse fra en liten lokal aktør til den virksomheten vi har i dag. Nå fortsetter reisen inn i neste fase og fremtiden vil kreve en ny type kompetanse for å ligge i forkant med å tilfredsstille kundenes behov. Ettersom vi nå blir en viktig del av OAG, styrker dette vår fremtidige konkurransekraft i utvikling med vårt tilbud, gode støttefunksjoner og finansiell stabilitet. Aclima vil kunne fokusere enda mer på funksjonelle produkter produsert på en så miljøvennlig måte som mulig og nå enda flere kunder, sier Jan Johansen, styreformann i Aclima.


OAG har vokst betydelig siden starten i 2016 med en omsetning på rundt 700 millioner SEK, og består i dag av tre divisjoner; detaljhandel, med e-handel i Sverige, Norge og Finland, tech, med elektronikk og apper for jakt; og brands, med fokus på klær og utstyr for jakt og friluftsliv. Aclima vil fortsette å operere som en uavhengig merkevare og organisasjon, og vil være en del av OAGs merkevaredivisjon.


– Aclima er et veldig veldrevet selskap og har et veldig godt team. Vi ser stor verdi i at grunnleggerfamilien Johansen og daglig leder Hans Petter fortsatt vil være aktive og sentrale i utviklingen av selskapet, sier Camilo Sjödin.


Med oppkjøpet blir OAG hovedeier i Aclima. Jan og Lars Johansen vil fortsette i sine operative roller i virksomheten og forbli i selskapets styre. Jan og Lars blir også minoritetsaksjonærer i OAG. Transaksjonen forventes å bli gjennomført i januar etter gjennomgang av konkurransetilsynet.

 


Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy