- Vi er nødt til å satse på spesialitet og nisje i en stadig tøffere kamp i bransjen, sier daglig leder i Torshov Sport, Terje Laurendz – bare noen timer før den nye fotballbutikken åpnet dørene.
Noe mer enn en butikk
Fotballbutikken er blitt 400 kvadratmeter større og har fått en rekke nye opplevelsestilbud der du blant annet kan teste fotballsko på kunstgress inni butikken. Verdens lengste fotballsko-vegg er også å finne her. I det hele tatt har butikken, som er over to etasjer, fått et skikkelig løft og blitt langt tøffere og freshere.
MANGE
MENNESKER: Det var mange mennesker som fant veien til den nye fotball-butikken
da den åpnet dørene tirsdag ettermiddag. FOTO: STADION
- Skal du overleve i dagens marked, så må du være noe mer enn en vanlig butikk å handle i. Du må kunne tilby noe mer – du må være et opplevelses senter. Det mener vi at vi har fått til i vår nye fotballbutikk, sier Laurendz, som mener at det vil være plass til bare spesialistene og stormarkedene framover i de befolkningstette områder. Torshov Sport har investert nærmere 6 millioner kroner i den nye butikken-. Den er om er utviklet i nært samarbeid med de to store innen fotball – Nike og adidas. Disse står alene for mellom 80 og 90 prosent av salget på fotballprodukter, men også andre viktige leverandører som Puma, New Balanse og Under Armour har vært med i prosessen.
1200 kvadratmeter
- Men til forskjell fra tidligere hvor det var egne shop-in-shop-løsninger i butikken, er det nå vi som har utformet butikken der leverandørene får presentert sine produkter, slik vi ønsker det, sier Torshov Sport-sjefen videre. I tilknytning ligger det også et eget klubbservice-rom der klubbene kan ha egne møter. Laurendz sier at Torshov Sport har et godt rykte blant de store aktørene i Europa innen fotball. Han sier at butikken blir sett på som en spesiell butikk i nord-europeisk målestokk, og med 1200 kvadratmeter er fotballshopen også blitt en av de de største fotballbutikkene i verden, etter de tall han sitter på faktisk den største. Det er ikke nok å være den største, den må også være den råeste og det mener Laurendz at de har fått til på Torshov. -Vi har greid å integrerer en spennende fotballbutikk inn i et bygg fra før krigen og opprettholdt de opprinnelige bygningsmessige strukturer. Vi har fått mye kred for det de siste dagene, sier Laurendz
NY LOGO: Den velkjente Torshov-oksen er i den nye logoen til
Torshov Sport. Oksen står for styrke, stabilitet og kraft. FOTO: MORTEN DAHL
Okse-logo
Husk at vi har 80-årshistorie med mye troverdighet, fortsetter han. I den forbindelse lanserer Torshov Sport også en ny logo med okse inni. Oksen er den som står sentralt på Torshov og er fra den tiden butikken ble startet. Okse står for styrke, soliditet og kraft, elementer som vi mener er viktige deler av vårt DNA. Laurendz forteller at fotballbutikken på Torshov allerede er blitt en destinasjon i Oslo. Under Norway Cup kommer det busslast med unge som vil se butikken. Det spørs om det ikke kommer ennå flere busser nå når den nye butikken er åpnet. Laurendz kan også opplyse om at det kommer kunder fra hele Østlandet til butikken for å handle.
- Vi har som mål å være Oslos svar på Niketown i London, sier han.
Moss
Mye av lageret flyttes til Stadions lager i Moss, og det samme gjør utviklingen av en helt ny nettbutikk. Salget i butikk vil framover komme til å være basert på helt andre betalingsløsninger enn det vi har i dag. Laurendz tror de tradisjonelle butikk-kassaapparatene er på vei ut. All handel kommer til å bli gjort med mobil eller nettbrett, tror han. Dette ønsker Torshov Sport å ligge i forkant på.
VERDENS LENGSTE SKOVEGG: Den nye fotballbutikken kan skryte
av å ha verdens lengste fotballsko-vegg. FOTO: MORTEN DAHL
Roser de ansatte
- Vi hadde kunne etablere en slik butikk som dette uten den iherdige innsatsen som de ansatte legger ned. De har et eierskap til det de holder på med, og uten deres engasjement hadde det ikke vært mulig å etablere oss på denne måten, sier Terje Laurendz avslutningsvis.