BLI BEST: - Fjällräven skal bli den beste på miljø innen outdoorbransjen i 2020, sier Fjällrävens administrerende direktør, Martin Axelhed. FOTO: FJÄLLRÄVEN
Fjällräven har lenge vært et miljøbevisst selskap, og har de senere årene satset på økologisk dun og de har sluttet å impregnere telt og klær med fluorkarboner. Men i et intervju med vårt svenske søsterblad Sportfack, sier administrerende direktør Martin Axelhed, at ambisjonene ikke stanser der.
- Vår målsetning er å være det mest miljøvennlige outdoor-selskapet i verden i 2020, sier Axelhed.
- Vi har ikke kommunisert dette spesielt mye utad, men vi innser at vi allerede har gjort mye og ikke lenger behøver å vente med å fortelle omverdenen hva vi gjør inntil vi har nådd alle målene våre, sier han videre. Som et eksempel nevner Axelhed at de i en annonse i magasinet Vasalöparen, en målgruppe som bruker mye fluorkarboner i sin smøring, men gjerne velger det bort i klærne sine.
Ifølge Sportfack har Fjällräven ved å alltid se sine satsinger som langsiktige investeringer, kunnet gå sine egne veier. Dette har blant annet ført til at de i løpet av tre år kan arbeide med en helt ny telt-kolleksjon eller ta fram ei jakke som koster 15.000 kroner.
Les mer i nyeste utgave av SPORT nr 1 – som er ute i disse dager.