Foto: HH / Norges Seilforbund
Strategisk partnerskap mellom merkevaregigant og idrettsforbund viser verdien av langsiktighet. Nå er ny fireårig avtale signert.
Helly Hansen og Norges Seilforbund (NSF) har denne uken signert en ny fireårig samarbeidsavtale som forlenger et av de lengst varende partnerskapene i norsk sponsorhistorie. Samarbeidet, som startet i 1986, nærmer seg et historisk 40-årsjubileum i 2026, samtidig som Helly Hansen forbereder sitt 150-årsjubileum i 2027.
Den nye avtalen representerer en strategisk satsing for begge parter og illustrerer hvordan langsiktige partnerskap kan skape verdier utover tradisjonell eksponering.
– Dette partnerskapet er eksepsjonelt fordi det gir oss direkte tilgang til feltekspertise fra erfarne utøvere. Innsikten vi får integreres direkte i vår produktutviklingsprosess og styrker vår posisjon som en autentisk merkevare, sier Lars Bolin i Helly Hansen.
Avtalen er en del av en større internasjonal sponsorstrategi for Helly Hansen, som inkluderer partnerskap med prestisjetunge seilarrangementer som The Ocean Race og New York Yacht Club American Magic sitt America's Cup-prosjekt. Samtidig er selskapet også offisiell partner for det norske alpinlandslaget frem til 2030, noe som skaper unike synergimuligheter.
Sportsjef i Norges Seilforbund, Eirik Verås Larsen, understreker verdien av et langsiktig samarbeid:
– Dagens sponsorlandskap krever mer enn logoeksponering. Sammen med Helly Hansen har vi utviklet et partnerskap der begge parter får genuine, langsiktige verdier. For oss handler det om forutsigbarhet og kvalitetsutstyr til våre utøvere. For Helly Hansen handler det om produktutvikling og autentisitet i markedet, sier Verås Larsen.
Avtalen omfatter både topp- og breddeidrett, med øremerkede midler til ligaseiling som skal øke bredden og rekrutteringen i norsk seilsport.
Fakta om partnerskapet: