MOT BARNEARBEID: Oljefondet og Unicef har fått med seg blant andre Puma og The North Face i et prosjekt mot barnearbeid. ILLUSTRASJONSFOTO

MOT BARNEARBEID: Oljefondet og Unicef har fått med seg blant andre Puma og The North Face i et prosjekt mot barnearbeid. ILLUSTRASJONSFOTO

Oljefondet tar tak i barnearbeid

Oljefondet og Unicef går samme for å få verdens klesgiganter til å bedre forholdene for tekstilarbeiderne i Østen. Flere fra sportsbransjen er med.

Det er NRK som melder at Oljefondt og Unicef nå går sammen med flere tekstilgiganter med et ytterligere fokus på arbeidsforholdene for tekstilarbeiderne i Østen og andre steder hvor vestlige merkevarer produserer sine tekstiler. Fra sportsbransjen er blant annet Puma og The North Face, melder NRK, som skriver at den internasjonale sko– og klesbransjen har tidvis hatt et frynsete rykte når det gjelder barns rettigheter. Det er spesielt barnearbeid man vil ha fokus på.

Optimistiske
– Dette gjør oss optimistiske på vegne av de 250 millionene barn som er påvirket av verdikjeden i denne bransjen, sier generalsekretær Camilla Viken i Unicef Norge til NRK, og legger til at alle steder i verden der de jobber med disse tingene har man sett at myndigheter, selskaper og lokalsamfunn jobber sammen, oppnår man gode og langsiktige løsninger.
Oljefondets stemme i samarbeidet støttes av rundt 44 milliarder kroner fondet har investert i de aktuelle selskapene. For eksempel eide fondet 1,4 prosent (3,4 mrd) av franske Kering (Gucci, Stella McCartney, Puma) ved utgangen av 2016, skriver NRK videre.

Forventningsdokument
Fondet har allerede et forventningsdokument når det gjelder barns rettigheter. Leder for eierskapsavdelingen i fondet, Carine Smith Ihenacho, sier det nye initiativet går ett skritt lenger.
Det skal ikke bare være fokus på barnearbeid i prosjektet.

Du kan lese hele saken på NRKs nettsider: https://www.nrk.no/norge/oljefondet-og-unicef-vil-rydde-i-klesbransjen-1.13792692


Tilbake
 

Publikum handlet for nær 100 millioner på Norges største friluftsfestival

 
Økning i piratkopiering av løpesko: Slik unngår du å bli lurt
 
Retail er lett, men det er vanskelig å gjøre det enkelt
 
OL Milano / Cortina 2026
 
Sportskjedene vokser igjen