GOD TIL Å LØPE: – Jeg tror det var fordi vi var gode til å løpe Konrad Ystgård og jeg fikk agenturet på Nike i Norge, sier Johann Kaggestad. Han var mannen som gjorde Nike kjent i Norge. FOTO: BYGDEPOSTEN

GOD TIL Å LØPE: – Jeg tror det var fordi vi var gode til å løpe Konrad Ystgård og jeg fikk agenturet på Nike i Norge, sier Johann Kaggestad. Han var mannen som gjorde Nike kjent i Norge. FOTO: BYGDEPOSTEN

Med hjerte for bevegelse

– I dag er det Frisklivssentraler i over 200 kommuner i Norge, og arbeidet styres med en egen avdeling i Helsedirektoratet. Dette er det flotteste jeg har fått til i mitt liv. Det er mitt fyrtårn, sier Johan Kaggestad. Han var også mannen som startet Nike i Norge.

FYSISK AKTIVITET: Han har vært kultursjef og sportsutstyrSgründer, fridrettstrener og ekspertkommentator. Men mest stolt er Johan Kaggestad av arbeidet med mosjon for dem som trenger det mest. FOTO: EIRIK ARNESEN
FYSISK AKTIVITET: Han har vært kultursjef og sportsutstyrSgründer, fridrettstrener og ekspertkommentator. Men mest stolt er Johan Kaggestad av arbeidet med mosjon for dem som trenger det mest. FOTO: EIRIK ARNESEN

Det hele begynte med at trygdesjefen i hjemkommunen, for øvrig også solist i Modum kammerkor, var trist. Statistikken viste at kommunen var den fjerde sjukeste i Buskerud. Hva kunne det skyldes?

 

Trening på blå resept

Det var naturlig å engasjere Kaggestad, bygdas kultursjef og allerede en betydelig kapasitet innen idrett og trening. Men respons, politiske engasjement og penger var det dårlig med. Etter å ha alliert seg med Roald Bahr, velkjent lege og bevegelses-kapasitet, begynte ting å skje. Spesielt etter at Bahr ”irettesatte” daværende helseminister Dagfinn Høybråten som mente frisklivsarbeidet ikke ”var akademisk” nok. Høybråten tok hintet, og seinere samme år var fysisk aktivitet tema i statsministeren nyttårstale. I dag bruker over 2000 mennesker i Modum tilbudet regelmessig. For ordens skyld – det bor ca 12 500 i kommunen.

– Lokale leger skriver ut trening på blå resept. Folkehelsa i Modum, og en rekke andre steder, er blitt betydelig bedre. Dette er jeg veldig stolt av, sier Johan Kaggestad.

 

Da Bryne slo Barcelona

Bryne er alle fotballballfaglige sammenhenger noe mer beskjedne enn Barcelona. Men på et område har klubben, og faktisk også Mjøndalen, slått den spanske storheten; som førstevalg som sponsorobjekt for Nike.

– Vi var allerede ledende på løpesko i Norge. Nike ville satse på også fotball, og bestemte seg for at Norge var et egnet marked. Phil Knight og hans team tenkte; ”går det til helvete, spiller det ikke så stor rolle.” På den måten fikk norske ”småklubber” sponsoravtale med mektige Nike, som i dag sponser Barcelona, humrer Kaggestad.
Kaggestad mener det nesten var selvmotsigende at han sammen med Konrad Ystgård i 1978 skulle få Nike-agenturet.
– Jeg tror det var fordi vi var gode til å løpe. Nike ble unnfanget i USA løpshovedstad Eugene, forteller han.

Det første lageret hadde de i Ystgårds garasje på Kjelsås i Oslo. Partnerne tok hverandre i hånda på at de ikke skulle ta ut lønn de første tre årene. En falleferdig gård med utedo og kaldt vann ble pantsatt for det lille den var verdt. Kaggestad var brått bedriftseier.

Les hele portrettintervjuet med Johan Kaggestad i SPORT nr 1 - som er ute i disse dager. 

 

Tilbake
 

Sportskjedene vokser igjen

 
Påmelding til Sportsbransjedagen 2025 er åpnet
 
Helly Hansen og Seilforbundet forlenger etter 40 år
 
Vurderer å bryte samarbeid etter Postens Temu-avtale
 
PORTRETTET - Moniker Sport med all time high