– Vi opererer i et voksende marked. Nordmenn elsker sportsutstyr. Vi må bare bli bedre til å tjene penger på dette markedet, sier Lars Kristian Lindberg, administrerende direktør i Gresvig AS.
Fredag ettermiddag presenterte administrerende direktør i Gresvig, Lars Kristian Lindberg den overraskende nyheten for de ansatte under et internt arrangement på Sentrum Scene i Oslo.
– Intersport er verdens ledende forhandler av sportsutstyr. De har direktelinje til de viktigste utstyrsleverandørene. Det er det ikke alle som har, og vi tror det blir ekstremt viktig i fremtiden, sier han.
Gresvig
har i en årrekke hatt flere parallelle kjeder. I dag har konsernet totalt 201
butikker. Blant disse er 101 Intersport, 16 ble nylig gjort om til
outlet-konseptet Sportshuset i tillegg til 84 G-sport eller G-Max butikker som
nå går over til Intersport.
– Vi er glade for å offentliggjøre vår nye
merkevarestrategi og for å utvide vårt kommersielle samarbeid med Intersport
International. Sportsbransjen er i en fundamental endring ettersom de ledende
merkevarene for sportsutstyr i økende grad fokuserer på direkte salg gjennom
eide kanaler og salg gjennom et begrenset antall foretrukne
detaljhandelspartnere. Ved å omprofilere til Intersport sikrer vi at kundene våre vil ha
markedsledende tilgang til de ledende merkene som de elsker.
Intersport International hadde en
butikkomsetning på rundt 110 milliarder kroner i 2018 og har mer enn 5.500 butikker
tilknyttet kjeden i 43 land.
I henhold til den nye strategien vil alle butikkene hete Intersport. Outletkjeden Sportshuset Outlet vil bli omgjort til Intersport Outlet. Prosessen starter umiddelbart, men de fleste butikkene omprofileres første halvår 2020.
– Omprofileringen til Intersport skaper spennende muligheter for Gresvig, Intersport og viktigst av alt, kundene våre. Vi har stor tro på den valgte strategien og på ledelsens evne til å gjennomføre den, sier Olav Nils Sunde, styreleder i Gresvig AS.
Som en del av den nye strategien
vil det bli etablert en rekke Intersport-flaggskipbutikker i de største
byområdene i Norge.
– Vi vil heve kundeopplevelsen i
butikkene våre til et nytt nivå, samtidig som vi omfavner salg på nettet i en
integrert omnikanal-strategi. Vi mener denne endringen er viktig for fortsatt
forbedring og vekst, og den representerer et spennende neste steg mot vår
langsiktige ambisjon om å etablere Gresvig som norgesledende innen sport, sier
Lindberg.
Den nye strategien til Gresvig
inkluderer også et tettere samarbeid med Intersport International innenfor
flere forretningsaspekter som omnikanalsalg, logistikk og lojalitetsprogram. I
tillegg legges det opp til et tettere nordisk samarbeid.
– De nordiske landene er viktige
for Intersport International. Vi er svært glade for å kunne styrke og utvide
vårt mangeårige forhold til Gresvig i Norge, basert på vår Intersport 2.0
konsernstrategi, som inkluderer sentrale satsinger som detaljhandel i flere
kanaler, nytt butikkonsept, implementering av kategoriledelse og forsterking av
egne merkevarer, sier Steve Evers, administrerende direktør i Intersport
International.
– Vi gleder
oss til å samarbeide med Gresvig i dette strategiske og kommersielle
partnerskapet, og til å tilby mer og enda bedre sportsutstyr til det norske
folk, legger Evers til.
Om Gresvig
Gresvig ble grunnlagt i 1901 og
er en ledende sportsforhandler i Norge. Gresvig driver mer enn 220 butikker
over hele landet med en butikkomsetning på 4,2 milliarder kroner i 2018.
Omtrent halvparten av butikkene er egeneide og den andre halvparten drives på
franchisebasis. Selskapet har hovedkontor i Oslo.
Om Intersport
Med en
butikkomsetning på 11,6 milliarder euro i 2018 og mer enn 5 500 tilknyttede
butikker i 43 land, er Intersport verdens ledende forhandler av sportsutstyr.
Siden starten i 1968 har Intersport vokst til å bli en vertikal
detaljhandelsorganisasjon og en global omnikanal-spesialist som samhandler med
forbrukere i butikk og på nett døgnet rundt. Selskapet har hovedkontor i Bern i
Sveits.