STOLT: En tydelig stolt Bergans-sjef Leif Holst-Liæker åpnet den nye flagship-butikken i Oslo onsdag. I butikken ønsker Bergans å vise at merkevaren framstår som en klimabevisst aktør. I butikken kan man leie utstyr og pante brukte klær. Det blir også salg av brukte klær. FOTO: MORTEN DAHL
Bergans’ nye og eneste flagship store (så langt) ligger strategisk til ved Oslo Rådhus. Den er på to etasjer og rommer alt du kan tenke deg fra den norske merkevareleverandøren – både hard- og mykvarer. Interiøret er tradisjonsrikt norsk med mye tre, men samtidig moderne. Butikken er ikke overlesset med produkter, noe som gjør den oversiktlig.
Ifølge retail-ansvarlig Ellen Sørum har det tatt seks å etablere butikken i dette lokalet – et lokale som i utgangspunktet ikke var spesielt godt egnet for butikkdrift. Men titter man innom på åpningsdagen, så kommer man inn i en butikk som virkelig klarer å vise fram Bergans’ historie og tradisjoner i en moderne innpakning.
Sammen med Sørum kunne en stolt adm. dir. Leif Holst-Liæker foran 120 inviterte gjester erklære butikken for åpnet. Holst-Liæker er spesielt opptatt av at Bergans skal være en bærekraftig bedrift, og det får man tydelig fram i butikken.
- Her kan kunder komme inn med brukte Bergans-produkter, levere dem inn og få pant for dem ved kjøp av nye produkter. Er de brukte produktene i relativt god stand selger vi dem som second-hand i butikken, hvis ikke gir dem til Human Bridge, som omgjør stoffene til bilseter. Vi har også en systue, som vil være åpen seks dager i uka, der man kan få reparert plaggene sine. I tillegg vil vi ha utleie av dyrere produkter som telt og sekker. Vi ønsker å framstå som en seriøs aktør i klimaarbeidet og vil gi et så lite fotavtrykk som mulig, sa Holst-Liæker. Før det hadde kveldens konferansier Øyvind Loven fra Radio Norge prøvd å få opp stemningen med humor, før kveldens offisielle program ble avsluttet med moteshow i trappa.
Butikken er altså på to plan og på til sammen 800 kvadratmeter. Holst-Liæker sier at det ikke er planer om flere slike butikker pr nå, og at man må lære seg å drive butikk før man eventuelt kommer til å vurdere flere flagship-stores.
- Dette er vårt utstillingsvindu der vi får vist alle våre produkter, hvem vi er og hva vi står for, sier Bergans-sjefen.
Butikksjef Roar Larssen sier at for ham blir det spesielt viktig å snakke med butikk-kundene om turopplevelser for store og små.
- Butikken skal inspirere til å dra ut i naturen, sier han.