Folk trosset vær og vind for å sikre seg noen av godbitene på åpningsdagen til den nye Anton Sport Outleten i Oslo sentrum.

Folk trosset vær og vind for å sikre seg noen av godbitene på åpningsdagen til den nye Anton Sport Outleten i Oslo sentrum.

Åpner Anton Sport Outlet i Oslo Sentrum

Like før kl. 10.00 onsdag morgen, sto det kø fra Torggata 5 til Youngstorget da Anton Sport åpnet sin egen Outlet-butikk i Oslo sentrum.

En av de første over dørstokken var kjøpesenterkongen Olav Thon, som leier ut det 800 kvadratmeter store lokalet til MOBO Sportsholing.
-Det er alltid spennende å se hvor mange som kommer på butikkåpninger, men dette overgikk våre forventninger, sier Morten Borgersen, daglig leder i Anton Sport.
Olav Thon kom med gave og lykkeønskninger til Morten Borgersen, daglig leder i Anton Sport. I bakgrunnen står Ole-Henrik Skirstad, daglig leder i Sport 1 Gruppen.Kundene fortsatte å strømme til utover formiddagen, og bare en halv time etter åpningen måtte butikkansatte kle av en utstilling for å levere ut siste eksemplar av en forhåndsannonsert vare.

Ingen kursendring

Mange i bransjen er overrasket over at Anton Sport vil bruke butikknavnet sitt i outlet-sammenheng. Men Morten Borgersen har stor tro på konseptet selv om han tror at det blir med denne ene.
-For oss er dette først og fremst for å styrke profilen i de andre butikkene. Outleten skal se ut som en Anton-butikk, og være en fullsortiments sportsbutikk, men den skal fylles med rester fra egne lagre og butikker, sier Borgersen.
Ole-Henrik Skirstad, daglig leder i Sport 1 Gruppen, er også tydelig på at de ikke har utviklet noe outletkonsept.
-Anton ligger på 450 millioner i omsetning i byen her, så det er klart at vi har litt rester og ta av. I tillegg sitter jo vi i Sport 1 med en omsetning over lager på 1 milliard, så vi har varer, det er ingen krise med det, forteller Skirstad.

Morten Borgersen avviser at outleten vil konkurrere med egne Anton Sport-butikker, han mener tvert imot at det er en lettelse for mange.
-Det er stor jubel i de andre Anton-butikkene. Nå har vi tømt dem for gamle varer til en verdi av 6 millioner like før de kommer inn i et sesongskifte. Nå kan de jobbe med bare nye varer, slippe å pakke opp gamle esker, for det er ikke alltid så motiverende.

Et halvt år bak


Konseptet i Anton-outleten er at merkevarene ligger 6-12 måneder bak de andre butikkene. Og skulle det være huller i sortimentet så vil de kjøpe inn varepartier av andre modeller av de samme merkene de ordinære butikkene selger.
- Mange leverandører synes det er fint å få overskuddsmerkevarer ut gjennom Anton-butikkene, men outlet er ikke nødvendigvis noe alle leverandørene jubler av. Men, de fleste driver jo outleter selv, så det er vanskelig å argumentere godt mot oss, forteller Borgersen.
Butikken er på i underkant av 800 kvadratmeter og vil ha 6 fast ansatte, men samme krav til service som de andre butikkene.
-jeg pleier å være god på å beregne omsetningen, men denne gangen har jeg ingen ide. Det kan være 20 eller 40 millioner kroner, vi aner ikke, sier Morten Borgersen.
Tilbake
 

Retail er lett, men det er vanskelig å gjøre det enkelt

 
OL Milano / Cortina 2026
 
Sportskjedene vokser igjen
 
Påmelding til Sportsbransjedagen 2025 er åpnet
 
Helly Hansen og Seilforbundet forlenger etter 40 år