Widforss er et ledende e-handelsselskap innen friluftsliv og jaktnæringen, grunnlagt i 1729 og er en av Sveriges eldste aktører i jakt-, frilufts- og eventyrsegment. Ifølge en pressemelding fra Selskapet, har de kjøpt opp den norske e-handelsaktøren Milrab.
Oppkjøpet er, ifølge pressemeldigen, del av Widforss sin langsiktige strategi om å styrke sin tilstedeværelse og tilbud i det nordiske markedet. Transaksjonen er betinget av godkjenning fra relevante konkurransemyndigheter. Med oppkjøpet av Milrab viser Widforss til at de får en ekstra kanal for å levere et bredt spekter av utendørs- og opplevelsesprodukter til begge eksisterende og nye kunder i Norge.
Milrab ble grunnlagt i 2005 av Finn Manus Torall da han i førstegangstjenesten så behov for høykvalitetsutstyr som tålte tøffe forhold og krevende operasjoner, tilgjengelig både for profesjonelle og frilufts- og sportsentusiaster. Milrab har vokst videre innen outdoor-segmentet; veksten har også vært formidabel, og Milrab har tidligere blitt Gaselle-bedrift i 7 år på rad.
-Vi er henrykte over å ønske Milrab velkommen til Widforss-familien. Milrab har et sterkt marked
posisjon i utendørssegmentet og et godt rykte i Norge. Sammen ser vi frem til å videreutvikle våre tilbud og skape nye muligheter for våre kunder og partnere over hele Norden, sier Mikael Nilsson, administrerende direktør i Widforss.
Synergier ved oppkjøpet
Oppkjøpet forventes å skape synergier innen logistikk, markedsføring og innkjøp, til fordel for kundene med et enda bredere utvalg og forbedret service, beskrives det i pressemeldingen. -Dette er et spennende skritt for Milrab - vi ser frem til å samarbeide tett med våre nye eiere i Widforss. Vi deler Widforss sin visjon om å gjøre naturen mer tilgjengelig og tilbyr kvalitetsprodukter som hjelper folk til å nyte friluftslivet fullt ut, sier Håkon Høst Brunsell, administrerende direktør i Milrab AS.
-Milrab har gått gjennom flere faser. I de første årene vokste Milrab jevnt og trutt. Da pandemien traff skjøt omsetningen innen outdoor i været. I tillegg leverte Milrab essensielt smittevernutstyr til den norske staten – noe som krevde mye av selskapets fokus i perioden, sier daglig leder i Milrab Håkon Høst Brunsell. -Etter pandemien, som for mange andre, møtte Milrab utfordringer med fallende omsetning og store varelagre. Selskapet hadde i tillegg investert betydelig i digital og fysisk infrastruktur som var bygget på forutsetninger om fortsatt vekst i markedet. Dette sendte selskapet inn i en kritisk fase, med fundamentale operasjonelle og finansielle utfordringer, fortsetter han.
Snuoperasjonen
Siden Håkon Høst Brunsell sin oppstart for 18 måneder siden har Milrab nå fullført fase 1 i snuoperasjonen. Kostnadsbasen er vesentlig redusert, varelagersituasjonen er sunn og selskapet arbeider nå med å sette fremtidige konseptjusteringer og merkeportefølje. Milrab har gått vekk fra egen lagerhåndtering, ryddet i systemparken og lansert ny netthandelsplattform, og jobber videre med å introdusere nye løsninger for å bedre kundeopplevelse. Virksomheten har forsterket sitt kommersielle team for å forbedre leverandørsamarbeid. Med ny eier på plass ser Milrab nå frem til en ny kontrollert vekstfase med kunden i fokus, og har som mål å presentere merkevarene enda sterkere i samarbeid med industrien.
-Nytt eierskap har vært en sentral del av snuoperasjonen for å sikre Milrab den nødvendige strukturelle løftekraften til å realisere sitt potensial. Open Air Group og Widforss viste seg under salgsprosessen de seneste månedene å ha felles verdisyn og perspektiver på bærekraftig vekst i sportsbransjen som oss - vi er derfor glade for at partnerskapet med dem nå blir fullbyrdet, kan Brunsell fortelle
Hvilke forventninger har dere til samarbeidet?
-Vi tror Widforss og Open Air Group sammen med Milrab vil ha nødvendig størrelse til både å skape nødvendige skalafordeler og ikke minst være relevante for enda tettere samarbeid med sentrale leverandører. I tillegg vil felles investeringer i en sterkere kundereise og handleopplevelse bidra til å differensiere oss fremover, sier Håkon Høst Brunsell.
Vil dere fortsatt ha en administrasjon i Oslo / Norge?
-Milrab flytter inn i nye kontorer i sentrum i disse dager, og har nettopp forsterket laget med Christopher Rogge som kommersiell direktør. Christopher representerer en kommersiell kraft i segmentene vi fokuserer på, og han er allerede godt i gang med å stake ut videre kurs sammen med resten av teamet
-Det blir ingen umiddelbare endringer i distribusjonen - vi viderefører alle våre sterke partnerskap. Samtidig åpner samarbeidet for nye muligheter, og vi søker tettere samarbeide med eksisterende og nye leverandører og varemerke eiere fremover. Vi tror samarbeidet vil skape større potensiale for vekst og lønnsomhet, og vi vil åpenbart søke samarbeid for å realisere dette fremover, sier Håkon Høst Brunsell