Mange har gledet seg over skøyteis på fjorden. Foto: Lundhags.

Mange har gledet seg over skøyteis på fjorden. Foto: Lundhags.

Vekst i handelen i januar

Varehandelen i januar økte med 9,2 prosent målt mot januar i fjor. Veksten er fortsatt sterk selv om butikker og kjøpesentre ble stengt ned en uke i måneden og at januar 2021 hadde en handledag mindre enn januar i fjor. Justert for en mindre handledag er veksten på 12,7%.


En analyse fra Virke av norsk privat konsum av varer og tjenester i januar 2021, viser at netthandelen i norske nettbutikker hadde en vekst på 54,3% og butikkhandelen økte med 6,4%. Netthandelen er i naturlig vekst, men utviklingen har akselerert på grunn av koronarestriksjoner i perioden.

Den sterke veksten i varehandelen i januar kan tyde på at når et område stenges ned vil noe av omsetningen flyttes over til områder med åpne butikker og kjøpesentre samt til netthandel.

Negativ vekst for kjøpesentrene

Kjøpesentrene hadde negativ vekst grunnet butikkmiksen med sterkt innslag av klær og sko. Klær hadde et fall i januar på 27,0 prosent, mens sko hadde et fall på 15,7 prosent. Bransjene har fått en svært svak start på året.

Sterk start for sport

Bransjen med den sterkeste veksten i januar er sport med 49,8 prosent. Noe av grunnen er en svak vekst i januar 2020, men gode vinterforhold har også drevet veksten i januar betydelig.

Trond Evald Hansen, administrerende direktør i Norsk Sportsbransjeforening bekrefter nok en gang at været er en viktig drivkraft bak omsetningstallene i sportsbransjen.


– Vi har til det 20 kjedsommelige sagt at sportsbransjen er væravhengig. Når snøen og kulda kommer på sentrale Østlandet, som er motoren i sportsbransjen, merkes det på omsetningstallene i Sportsbransjen. Og når det i tillegg har vært god vinter i nær sagt hele landet, selges det store mengder ski, ullundertøy, varme jakker, skøyter og småvarer, sier han.


I starten på 2021 er det noen varegrupper som har vist seg mer påvirket av vær og føreforhold enn andre.

Langrennsmarkedet har fått et ekstra løft med fantastisk skiføre, og skøytesalget har skutt i været etter lange kuldeperioder som har omdannet markavann og fjordarmer til unike skøytebaner - begge i bynære områder.

Alpinmarkedet er langt mer stabilt fra år til år. Det forklarer Evald Hansen med at de aller fleste som kjører alpint er innstilt på å måtte oppsøke alpinanlegg med kunstsnø.

I år er det kombinasjonene snø og kulde som gir sterk besøksvekst i sportsfaghandelen, der det selvfølgelig også må handles varme klær for å utøve de ulike aktivitetene.

 

Vekst i januar 2021 mot januar 2020 (prosent)

Kilde: SSB, Kvarud Analyse og Virke Analyse

Pandemien og alle restriksjonene som følge av den, har bidratt til at nordmenn har vridd konsumet sitt i retning av å bruke mindre penger på kjøp av tjenester, og mer på varer. I tillegg påvirkes handelen i Norge av mindre reising.


Evald Hansen påpeker at noe av veksten for sportsbransjen også kan forklares med interesse fra nye kundegrupper?


– Livet til nordmenn er preget av begrensninger om hva man ikke lenger har lov til å gjøre, som reiseaktivitet, restaurantbesøk og trening på treningssenter. Vi har jobbet fra hjemmekontor og hatt begrenset sosial kontakt. Mange har erfart hvilke positive effekter fysisk aktivitet har for mental helse. Bransjen opplever at mange som ikke har vært i aktivitet tidligere, nå ønsker å være aktive, forklarer Evald Hansen.


Når alt dette er sagt, må vi huske at januar 2020 var dårligere enn vi normalt rapporterer fra sportsbransjen. Det var mildt, og det var hverken skøyteis eller skiføre. Da er det lettere å slå året før, men veksten sportsbransjen kan vise til i oppstarten av 2021 har likevel vært meget sterk, avslutter Evald Hansen i Norsk Sportsbransjeforening.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy