Twentyfour satser i det Skandinaviske markedet

De siste årene har det urbane friluftsmerket Twentyfour gått bra på hjemmebane. Nå er den sørlandsbaserte familiebedriften bak merket klare for å satse i både Sverige og Finland, til tross for tøffere tider.


– Twentyfour har blitt godt tatt imot på det norske markedet, og vi føler oss klare for å ta sats og tre utenfor norske grenser. I første omgang skal vi utvide til Sverige og Finland, og vårt slagord «Turen er like utenfor» kunne ikke passet bedre enn nå. Noen vil kanskje stille spørsmål til en ekspansjon i disse tider, men for oss er timingen riktig, sier Tom Erik Mykjåland, daglig leder i Norwegian Concept, som står bak Twentyfour.

 

Selskapet har opprettet Norwegian Concept AB, et søsterselskap som kan betjene hele EU. Så langt har de styrket laget med tre nyansatte, én i Sverige og to i Finland.

 

– Siden oppstarten i 2006 har Norwegian Concept vokst til å bli 41 ansatte, og nå ser vi frem til at våre nye selgere skal skape enda flere suksesshistorier i Skandinavia. Vi har stor tro på at friluftsklær som passer like godt på fjellet som i byen, også vil slå an hos våre gode naboer, sier Mykjåland.

 

Tør å stikke hodet frem

 

Espen Hellerud er ansatt som Country Manager i Sverige. Hellerud kommer inn til Twentyfour som tidligere toppalpinist med over 20 års erfaring fra sportsbransjen og merker som Nike, Craft, Salomon (Amer Group), MBT og Sportmarket. Nå skal han bygge videre på arbeidet selskapet har gjort i Norge.

 

– Twentyfour er en merkevare som tør å stikke hodet frem og introdusere noe nytt til bransjen. De har høy kvalitet og stiller viktige krav til produsentene. De er med andre ord en merkevare drevet av lidenskap og mot, og det ser jeg frem til å ta ut i det svenske markedet, sier Hellerud.

 

I Finland skal ekteparet Heidi Ojalainen og Tapani Ojalainen introdusere Twentyfour til finnene. Ekteparet har også lang fartstid i sportsbransjen, og de har blant annet jobbet med å gjøre Kari Traa til et anerkjent merke i Finland. Nå er de klare for å gjøre det samme med Twentyfour.

 

– Twentyfours verdier, sammen med det friske og unge uttrykket, gjør at det er en merkevare vi kan stille oss 100 % bak. I tillegg er det en veldig god atmosfære i selskapet, med en tydelig strategi for å lykkes, sier Heidi Ojalainen.


Trosser tyngre tider

 

Mange i sportsbransjen opplevde et stort oppsving under koronapandemien. Med høyere renter og mer økonomisk usikkerhet i verden, går bransjen, i likhet med mange, en tyngre tid i vente. Norwegian Concept er likevel klare til å ta sats og hoppe, og selskapet har stor tro på at Twentyfour vil kunne inspirere til gode turopplevelser hver dag, også i de nye markedene.

 

– Vi gleder oss til et nytt kapittel og å ta fatt på reisen. Samtidig vil selskapets verdier og lokale forankring fortsatt være viktig. Vi vil alltid være opptatt av godt håndverk og å utvikle kvalitetsplagg som passer perfekt til det skiftende nordiske klimaet, sier Mykjåland.

Espen Hellerud (fra venstre), Heidi Ojalainen og Tapani Ojalainen er klare til å ta Twentyfour ut i det Skandinaviske markedet
Tilbake
 

Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy

 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer
 
Silje Garberg Ree blir ny leder av Bergans
 
VAUDE introduserer Aqua Back Recycle: Miljøvennlige vanntette sykkelvesker for eventyrere
 
Sykkelmekanikerutdanning fra
høsten 2024