Nye medlemmer i Norsk Sportsbransjeforening: Smart4U Group, t.v. Svein Andersen og Kim Andersen.

Nye medlemmer i Norsk Sportsbransjeforening: Smart4U Group, t.v. Svein Andersen og Kim Andersen.

Svein og Kim Andersen gleder seg til møter og vareprat

Etter cirka 20 år i sportsbransjen har Svein og Kim Andersen vist at de kan bygge merkevare. Nå tar de firmaet sitt inn i en ny oppstartsfase med treningstightsen Pressio. De gamle merkevarene i proteføljen, Maxim og 2XU har for lengst gått sine egne veier.



Som ansvarlige for å ha brakt både ernæringsdrikken Maxim og kompressjonstreningstøyet 2XU til Norge, har de kjent på suksessen, men også på sårbarheten som ligger i distribusjonsleddet. 

Nå er de klare for nye kapitler og lanserer treningsmerke Pressio for sportsbransjen gjennom firmaet SMART4U Group AS, - og de tenker ikke å gjenta reisen de hadde med 2XU.

Svein og Kim Andersen opplevde nemlig braksuksess med 2XU. På et tidspunkt inneholdt enhver treningsskuff minst et par 2XU-thigts, om man fritt tolker salgstallene.


-Verden har jo endret seg fra vi startet med 2XU, den gangen var det ikke noe nettsalg. Nettet gir oss jo nå flere muligheter for å kunne selge direkte til kundene, men vi ønsker å ha en kombinasjon, forteller Kim Andresen.

Lært av feilene

-Vi var ikke selektive nok på distribusjonen av 2XU, og det ødela prisbildet for oss. Butikkene solgte etter hvert med tap for å konkurrere om kundene. Dette pris-racet mot bunnen har vi lært mye av, sier han.


Etter full spredning av 2XU ville de australske eierne overta salget gjennom sine egne selskaper. Så over natten – uten forvarsel, ble de sakt opp som distributør for Europa.

-Sånn er det å være grundere og å være et mellomledd, man klarer aldri å helgardere seg med avtaler, forklarer Svein Andersen.


Men gründerne av 2XU som nå har solgt seg ut, har fått med seg Andersen igjen som distributør av sitt nyeste sportsmerke.

Og igjen har Andersen latt seg imponere av gründernes fagkunnskap. Andersen mener produktene holder topp funksjonalitet, er imponerende bærekraftige noe kundene selv kan sjekke gjennom full transparens i hele verdikjeden.


-Vi er spent på hvordan handelen tar imot dette og hvor mye de legge vekt på bærekraftperspektivet, sier Svein.


Både Svein og Kim Andersen gleder seg til sportsbransjen kan samles igjen, og man kan starte opp igjen den gode varepraten.  


Mer om Pressio HER!

Tilbake
 

Skal reparere og selge brukt

 
Bergans inviterer til klima-kampanje
 
«Man kommer ikke på pallen alene»
 
«Vi har gjort en solid jobb med å styrke posisjonen til Norrøna»
 
Nike med voldsom vekst, slår alle forventninger