Sportsutstyrsindustrien steg med 32% i pandemiåret 2020

Ønsket om å holde seg i form under pandemien og tidlige investeringer i omni-kanal-løsninger, styrket den børsnoterte delen av sportsutstyrsindustrien mer enn den generelle økonomien mot slutten av 2020. Sporting Goods Intelligence (SGI) har hentet ut tallene for de største børsnoterte selskapene i bransjen.


Et valutanøytralt gjennomsnitt viser at sektorens samlede verdi i aksjemarkedet endte 32 prosent høyere i 2020, enn ved utgangen av 2019. En kraftig utvikling etter en økning på 19,3 prosent i 2017, 10,1 prosent i 2018 og 46,2 prosent i 2019. Målt i dollar steg sportsutstyrsindustrien i fjor med 34 prosent til 720,8 milliarder dollar.

De største økte mest

Som vanlig var det hovedsakelig de største selskapene som økte mest. Topp ti selskaper økte med hele 41 prosent. Nike styrket sin dominans i sektoren ytterligere, og representerer nå om lag 31 prosent av sektorens totale markedsverdi, etter å ha vokst 40,5 prosent til 222,3 milliarder dollar i 2020.


Adidas presterte ikke fullt så bra på børs i 2020, med en økning på 1 prosent til 71,4 milliarder dollar, etter superåret 2019, med vekst på 58,9 prosent. Ekspertene mener dette delvis skylles analytikernes misnøye med hvordan Reebok presterte, og merkevarens fremtidige status. VF Corp ble nedgradert for oppkjøpet av Supreme og mistet 15,6 prosent av sin verdi, til en markedsverdi på 33,6 milliarder dollar.

Kanon-vekst for hjemmetrening

Lululemon økte 51.5 prosent til 45,7 milliarder dollar, etterfulgt av Peloton som hadde en verdistigning på hele 469,0 prosent til 45,3 milliarder dollar, ett av flere selskaper som seilte frem på ryggen av hjemmetrenings-boomen - et nærmest umettelig marked i 2020.


Takket være sin naturlige solide posisjon og gode fremtidsutsikter, overgikk veksten i sportsutstyrsindustrien veksten i den generelle økonomien, i alle verdens regioner i fjor.


De europeiske aksjene SGI har sett på, gikk opp med 9 prosent til 126,4 milliarder dollar, mens Tysklands DAX-indeks steg med kun 4 prosent, den franske CAC40 falt med 6 prosent og Storbritannias FTSE falt med 14 prosent.

Den amerikanske sportsbransjens aksjeverdi vokste med 36 prosent til en samlet verdi på 476,1 milliarder dollar, drevet av Nike, Lululemon og Peloton. Til sammenligning gikk Dow Jones Industrial Average opp med 7 prosent og S&P 500-indeksen med 18 prosent, men den teknologitunge Nasdaq steg med en høyere rate på 43 prosent. Nedgang for VF og Under Armour ble kompensert av en tosifret økning for Garmin, Canadian Tire, Deckers og Yeti Holdings som topper listen.


Vekst og verdiøkning i det globale aksjemarkedet for sportsutstyrsindustrien i 2020

Listen er sortert etter markedsverdi i 2020 målt i USD

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy