Hvordan ser de internasjonale vintersportleverandørene på den nye situasjonen i detaljhandelen?. Foto: Völkl

Hvordan ser de internasjonale vintersportleverandørene på den nye situasjonen i detaljhandelen?. Foto: Völkl

Sportsmarkedet i kjølvannet av Corona-krisen

Juli måned ble tidenes beste for mange. Nå nærmer en ny sesong seg og fokus endres. Hvordan planlegge for det uforutsigbare?


Frem til nå har fokuset i bransjen vært på virkningene koronakrisen har hatt på sommersesongen. For store deler av norsk sportsbransje har det gått over all forventning. Flere norske aktører forteller at de allerede ligger langt over fjoråret, selv om året startet krisedårlig.

Stor usikkerhet

At neste sesong kommer, er det eneste sikre. Men det vil være annerledes enn vi er vant til. I tillegg til de vanlige uforutsigbare faktorene i vintersportbransjen – vær og snøforhold – legger vi nå til coronakrisen. Den nye sesongen starter opp under helt andre forhold enn opprinnelig planlagt.

Regina Henkel hos Ispo har snakket med noen av de internasjonale vintersportsmerkene for å høre hvordan de planlegger for høst-vintersesongen 2020.

  • Utgangspunktet er ikke så bra:

Vi står med en moderat 2019/20 vinter med avbrutt sesong, en spent økonomisk situasjon hos forhandlere og produsenter, og en forsiktig kjøpsvilje blant forbrukerne. Legger man til spørsmålet om hvordan skiturismen vil utvikle seg, oppsummerer man vel vurderingsgrunnlaget.

Hovedutfordringen er å vurdere situasjonen, oppsummerer Dr. Michael Schineis, presidenten for Amer Sports Vintersportsprodukter.

  • Utvalget av mulige scenarier er bredt:

Fra utviklingen av en vaksine i kombinasjon med fantastiske snøforhold til en andre smittebølge og neste totale lockdown. Det er et stort spenn mellom disse scenarioer, påpeker han.

Hva med forsyninger og leveranser?

Det ser ut til at leveransene er under kontroll for mange produsenter, både for tekstil og hardvare.

– Alt kan bli produsert som planlagt, men vi må forvente noen forsinkelser, sier Thomas Regenbogen, internasjonal salgssjef hos den franske skitøyprodusenten Poivre Blanc, for eksempel vil ordre- og leveringsdatoene trolig bli forsinket med en måned.


De som er minst berørte er merkene som produserer selv, som for eksempel den italienske bindingsprodusenten ATK.

– Fordi produksjonen vår er 100 prosent in-house og vi har flere leverandører i området, har vi ikke hatt noen problemer med produksjonen, sier Davide Indulti, produktsjef i ATK.


Skiprodusenten Atomic har også klart seg bra fordi rundt 90 prosent av produktene deres blir produsert i egne fabrikker.

– Men, vi har jo underleverandører fra hele verden så noen flaskehalser har det vært. Men det har gått langt bedre enn fryktet, legger Schineis til.

Endringer i kolleksjonene

– Corona skjedde under innsalget, så vi var i stand til å tilpasse kapasiteten vår, sier Marc Hasenstein hos skiprodusenten Elan.


Poivre Blanc har redusert kolleksjonen med 30 prosent og  Picture Organic Clothing har endret utvalget slik at 20 prosent av kolleksjonen består av overføringer fra forrige vintersesongen, mens 20 prosent av den nyeste kolleksjonen flyttes videre til 21/22-sesongen.

– På denne måten forsøker vi å redusere verditapet av forrige vinters varer så lenge som mulig, sier Julien Durant, en av de tre grunnleggerne av det franske merket.

Ulike strategier

Det er også forskjellige strategier på forhandlersiden.

– Mange butikker retter nå fokuset på kjerneutvalget sitt, sier Hilmar Bolle, landssjefen i Groupe Rossignol for Tyskland og Østerrike. Noen butikker utvider utvalget, mens andre er svært usikre og nedskalerer.


Mountain Force er en av de produsentene som proaktivt har kontaktet forhandlernettverket sitt og spurt direkte om den bestilte mengden varer er nødvendig.


– Det kom enkelte kanselleringer spesielt for doble størrelser. Ingen ønsker bli sittende med varer på lager nå, sier Gerhard Flatz, administrerende direktør for klesprodusenten KTC i Kina og sveitsiske Mountain Force.

Styrkeprøven

Hvem bærer risikoen?


Varehandelen må tilby «ferskvarer» skal det være god butikk. Spørsmålet er, hvem vil ta hvor mye risiko?

Når merkevarer endrer sine kolleksjoner, tilbyr flere overliggere, og øker lagerbeholdningen for rest bestillinger, er formålet å imøtekomme kundene. Men, noen store forhandlere utnytter dette, ifølge enkelte leverandører Regina Henkel har snakket med.


– Vi ser også mindre fair oppførsel fra noen viktige innkjøpere som halverer eller til og med reduserer forhåndsordre til en tredjedel og stoler på at leverandørene har tilstrekkelig med varer på lager, forklarer Julien Durant fra Picture Organic Clothing.


Brille-produsenten Julbo har også lagt merke til dette: 

– Enkelte store forhandlere plasserer sin ordre, men de forbeholder seg retten til å kansellere en viss prosentandel av varene, sier Bertrand Ragonneau-Flemming, Internasjonal salgssjef i Julbo.

Men bransjen spiller også på betalingsbetingelsene.


– Betalingsbetingelser på 150 dager - hvordan får man det til å fungere? Vi produsenter har allerede forskuttert i 60 dager for anskaffelse av materialer, 60 dager for produksjon. Hvis det skal legges til ytterligere seks måneder betalingsfrist, da er ikke jeg en produsent, men en bank, sier Gerhard Flatz fra KTC.

Fremtidsscenario:

Mer rando og toppturer – behovet for ulike friluftsaktiviteter fortsetter.


Mange forventer en nedgang innen alpint, men andre grener av ski-idretten kan dra nytte av krisen. Hvis snøen tillater det kan grener som langrenn eller rando og toppturer, som ikke gjøres i store grupper, bli en enda større hit i den kommende sesongen.

Skiprodusenten Zag mener det vil gå den veien og har økt produksjon av touring-ski. Baptiste Barbot, Zag's internasjonale salgssjef, er overbevist om fordelene:

– Touring er mer miljøvennlig, sunt og billigere fordi du ikke trenger et skipass for å komme seg på ski.


Friluftstrenden fra sommeren vil også fortsette:

– Jeg tror mange har fått smaken på friluftslivet disse ukene, sier Ragonneau-Flemming fra Julbo. Alle som har gjenoppdaget dette, vil ikke slutte nå.

 

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer