Sportskjedene omsatte for 17,7 prosent mer i andre kvartal 2020 mot 2019. Kort tid etter at Norge nærmest stengte ned 12.mars, har nordmenn kjøpt mer sports- og friluftsutstyr enn noen gang. Det er liten tvil om at nordmenn søker fysisk aktivitet i Coronatiden.
Like etter nedstengningen av Norge, eksploderte salget av hjemmetreningsutstyr. De store treningssentrene måtte lukke dørene og nordmenn lagde seg hjemmegym med eget treningsutstyr som erstatning. I påsken, som startet tidlig i april, gikk nordmenn «mann av huse» for å skaffe seg hengekøyer, primus, liggeunderlag og annet utstyr som ble brukt til «nærturer». Hytteforbudet førte til at skisesongen som i vinter var blant de dårligste ble brått avsluttet. Nordmenn trakk ut i skog og mark, det var knapt et tre rundt Sognsvann i Oslo det ikke hang hengekøyer. Samtidig ble det solgt rekordmange sykler. Salget av barnesykler går unna tidlig på sesongen. Slik også i år, og det ble solgt flere barnesykler enn vanlig. Myndighetenes oppfordring om å unngå offentlig transport, førte til at salget av elsykler og sykler til jobb- og skolebruk vokste kraftig. Løpesko og treningstøy har også solgt svært godt i kvartalet.
– Det har vært et bra sportsbransjevær i sommer, der typisk norsk variert vær har vært gjeldende i store deler av landet, sier Adm.dir. i Norsk Sportsbransjeforening, Trond Evald Hansen. For andre kvartal står sykkelsalget for en viktig del av omsetningen. De siste årene har det vært sterk vekst av elsykler. 2020 sommeren slår alle rekorder, og mye tyder på at det vil bli solgt omkring 80 000 elsykler i år.
– Det er særlig aktiv fritid som har vokst første del av sommerhalvåret, sier Trond Evald Hansen. Fjelldestinasjonene melder om mange folk i fjellet. De aller fleste brukte hjemlandet som ferieland til fordel for å reise til sydlige strøk. Mange av sportsbutikkene melder om interesse rundt utstyr som gir gode opplevelser i Norges fantastiske natur. Løpsbølgen, lek og vannsport motiverer nordmenn til å holde seg i form når forholdene ligger til rette.
E-handelen har vokst over flere år, og under Coronasituasjonen har det vært en kraftig vekst av salg av sportsutstyr over nett.
Handelskanalene er i sterk endring i all detaljhandel, også i sportsbransjen. For bare noen år siden sto sportskjedene for 90 prosent av omsetningen til sluttbruker mens 10 prosent kom fra sportsbutikker som sto utenfor sportskjedene. Internettaktører (både norske og utenlandske) uten fysiske butikker-, Outletmarkedet-, leverandører med egne merkevarer-, og Varehus med bredt vareutvalg (Biltema, Europris, etc.) når sportskunden i mye større grad. Nyere beregninger viser at sportskjedene nå står for ca. 70 prosent, mens andre salgskanaler står for de resterende 30 prosentene av salg av sportsutstyr i Norge.