 
    
    
Craft, sammen med Dale of Norway og Alfa er utstyrsleverandør til Norges Olympiske komite og viste frem kolleksjonen som Norges beste idrettsutøvere skal bruke under OL i Italia i februar 2026. Caroline Graham er Markedssjef i New Wave og Craft og er veldig fornøyd og stolt over kolleksjonen, og gleder seg naturligvis til å følge vinteridrettsutøverne med Craft utstyr til vinteren.
-Vi har en avtale med Norges Idrettsforbund og Olympiske komite om å levere sko og tekstiler til tre OL. Det første var for to år siden i Paris. Så er det andre OL som starter om 99 dager i dag, Milano / Cortina det andre. Det siste OL som vi har signert for å være utstyrsleverandør er i Los Angeles i 2028. Så sånn sett er vi midt i avtaleperioden, sier Markedssjef Caroline Graham.
Hvilke effekter gir det Craft å være en hovedleverandør til de beste norske idrettsutøverne under OL?
-Vi har målinger som tilsier at de arenaene vi er på har gitt betydelig effekt på merkevarekjennskapen. Craft merkevarene er betydelig mer kjent nå enn før vi startet satsningen til det første OL vi var med på i Paris, og med Norges Skiforbund og Norges Skiskytterforbund. Vi ser jo også, heldigvis, på salgstallene at det gir gode effekter ved å være en så synlig aktør som vi nå er. Merkevarebyggende effekt er aller viktigst. De beste utøverne i Norge er på den største scenen og de bruker Craft utstyr. Vi har avtaler med Norges Skiskytterforbund frem til 2028 og med Norges Skiforbund og langrennslandslaget til 2030, sier Graham.
-Vi er eneste leverandør som har tilgjengeliggjort hele kolleksjonen for publikum. Det mener vi er en veldig stor fordel. Vanlig nordmenn skal få oppleve den sammen kvaliteten i produktene som de største atlene i Norge har og bruker. Produktene selges gjennom Sport Holding systemet, slik at det er Sport1, Intersport og Anton Sport som selger produktene, fortsetter Caroline Graham.
Hvilke kommersielle forventninger har dere til årets OL for Craft sin del?
-Vinter OL har større verdi enn sommer OL for oss. Siden vi jobber spesielt med de store særforbundene Norges Skiforbund og Norges Skiskytterforbund. Det til sammen gir oss store muligheter. Vintersport ligger i hjertet til folk. Det er der medierampelyset er sterkest, og det gir stor salgseffekt. Ikke minst får vi vist bredden i kolleksjonen vår. Craft er sterke i en rekke aktiviteter med store kolleksjoner i løp, sykkel og ski. Ikke bare langrennsdresser. Synligheten vi får løfter hele rangen vår, sier Markedssjef Caroline Graham.

Caroline Graham, Markedssjef New Wave / Craft
Hva tenker dere om at OL nå arrangeres i Italia?
-Vinter OL i 2026 i Milano / Cortina er på mange måter «rett nede i gata», i motsetning til Beijing. Tidsforskjellene er borte. Det gir oss en mye større synlighet og det gjør OL mye mer tilgjengelig for Norge og nordmenn. Vi er superpositive! Likevel gir OL i Italia oss som utstyrsleverandør noen utfordringer. Vi må ha kolleksjoner som passer både for de utøverne og støtteapparatet som oppholder seg i kulde og vind høyt til fjells, men også når de skal være på premieseremonier nede i byen. Vi må levere kolleksjoner som er funksjonell både på podium i byen og i fjellet. OL i Italia vil jo arrangeres mange ulike steder. Dette gir oss selvsagt også en mulighet til å vise bredden i kolleksjonen. Som tilskuer eller TV seer vil du kunne se utøvere med tynne dunvester og stor dunparkas, sier Craham.
Kan du si noe om prosessen med å få frem klærne slik de fremstår i dag?
-Fordelen med Norge er at vi har så fine farger å jobbe med. Vi velger fargene og tweeker litt på dem. Fargene skal passe til Norge og det norske flagget og til miljøet. Denne gangen vintermiljøet. Vi tenker ikke ut en helt ny kolleksjon, vi bruker mye av det vi allerede har og som er skikkelig testet. Utstyret må være funksjonelt og det må ha et godt design. Begge deler er viktig, i den rekkefølgen. Vi er veldig opptatt av å lage gode plagg som varer lenge. Alt som utøverne bruker i OL er godt gjennomtestet. Det er ikke noen helt nye plagg som er laget utelukkende for OL, sier Caroline Graham. -Vi har eget design team i Norge. Så er Olympiatoppen delaktig i prosessen. Det samarbeidet fungerer veldig bra. Siw Braaten Ytterdal på Olympiatoppen har jobbet med utøvere og utstyr i 25 år og kan ekstremt mye. Vi har gått gjennom alle OL-kolleksjonene fra mange år tilbake. Samarbeidet ivaretar utøverne behov 100%. Vi skal få frem det beste til utøverne også med hjelp av det beste utstyret. Og det jo ingen utøver som er helt like, noen tilpasninger må til. Igjen; utstyret våre beste utøvere skal gjøre utøverne enda bedre og da må utstyret til en viss grad tilpasses den enkeltes kropp og idrett. Utøverne skal også se bra ut. Når utøverne trives med utstyret vil prestasjonsevnen øke.

Anna Strand Ramberg er designer i Craft og starter arbeidet med OL kolleksjonen til Los Angeles.
Starter arbeidet på Los Angeles kolleksjonen i morgen
-I dag er det 99 dager til Vinter OL i Torino, og i morgen starter vi jobber med Los Angeles kolleksjonen. Det er et stort arbeid som venter oss, men vi ser frem til det. Når man jobber med de beste prestasjonsmiljøene i verden og de er fornøyd med utstyret vårt, vet vi at de aller fleste andre også vil glede seg over Craft utstyret som er vel utprøvd og gjennomtestet, avslutter Caroline Graham