SPORTSKJEDENE NED 2,8 PROSENT I TREDJE KVARTAL

Hittil i år, per tredje kvartal, er sportskjedene ned 5,5 prosent mot samme periode året før. Ifølge Norsk Sportsbransjeforening (NSBF) sine beregninger står sportskjedene for cirka halvparten av alt salg av sports- og friluftsutstyr i Norge. Andre salgskanaler enn sportsbutikker som har kjedetilknytning tar andeler av salget av sports- og friluftsutstyr fra sportskjedene.


Sportskjedene XXL, Sport Holding, Stadion, Obs! og Stadium Outlet

Ifølge innrapporterte tall fra sportskjedene XXL, Sport Holding, Stadion, OBS! og Stadium Outlet beregnes deres omsetningstall fra hundre butikker mindre i 2024 sammenlignet med 2018. Den rapporterte omsetningsnedgangen fra sportskjedene må derfor, i nokså stor grad, forklares med en god del færre sportsbutikker enn for bare fem år siden. Antall butikker som var tilknyttet en sportskjede, som følger rapportene til NSBF, var på sitt høyeste i 2008. Da ble det rapportert inn netto omsetning fra hele 789 butikker. I 2024 rapporteres det omsetning fra 568 butikker. Alle de nevnte sportskjedene selger sportsprodukter fra kjente merkevarer, både tekstiler og hardvareprodukter som ski, skøyter, sko og sykler.

 

Sportsfaghandelen får stadig kraftigere konkurranse

Frem til og med 2015 ble omsetning i sportsbransjen beregnet ved at sportskjedene sto for 90 prosent av omsetningen. Fra 2016 startet NSBF et større arbeid med å beregne det totale sportsbransjemarkedet, siden markedet var i stor endring. Det samme arbeidet er gjennomført hvert år. For 2023 viser beregningene at sportskjedene sto for 49 prosent av totalmarkedet.

 

 Salgskanalen «Estimat ikke rapportert omsetning», er den salgskanalen som har vokst mest den siste tiden. Salgskanalen er nær doblet fra 2021 til 2023, riktignok fra nokså lave nivåer. I denne kanalen finnes ca 40 aktører, en variert samling sportsfaghandlere som ikke er kjedetilknyttet, store og små sportskjeder. Veksten i salgskanalen kommer i stor grad av langt flere butikker og butikk-konsepter. Det er små bevegelser i de andre salgskanalene.

 

Sport står sterkt i Norge

NSBF har beregnet salgsutviklingen for sportsbransjen fra 2003. Omsetningen økte med ca fem prosent hvert år frem til 2019. Så bremset veksten noe før det «tok av» under pandemien med 21 prosent vekst (2020 og 2021). Totalmarkedet for sportsutstyr er beregnet til NOK 27,3 milliarder i 2021. I 2022 kom en ventet korreksjon der omsetningen endte på NOK 25,9 milliarder, før man i 2023 fikk en liten vekst til NOK 26,7 milliarder.

 

Sportsbransjen vokste altså kraftig under pandemien fra allerede svært høye salgstall. Og selv om sportskjedene nå viser til salgstall som er på nivå med 2018, så selges det fortsatt svært mye sportsutstyr i det norske markedet. Det er ingen andre land i verden som selger så mye sportsutstyr per innbygger som det gjøres i Norge. Svært mye solgt sportsutstyr over mange år vil naturlig nok også påvirke salgstallene i 2024, særlig når nordmenn har mindre penger å rutte med.

 

Egne- versus kjente merkevarer

Høy inflasjon, prisøkninger på en rekke varer og tjenester og høye renter gir nordmenn dårligere råd. Mange må- og har måttet tenke seg om mer enn to ganger for å kjøpe sportsutstyr. Lavpriskonsepter har hatt størst suksess de siste to årene. Nå hører vi at kjente merkevarer «… går bra og stadig bedre …». Noe kan dermed tyde på at flere nordmenn ønsker å legge litt mer penger i sportsutstyr i jakten på de gode aktivitetsopplevelsene.

 

Sykkel

Salget av dyre elsykler har nesten stoppet helt opp, mens det rapporteres om godt salg av barnesykler og sykler i lavere prispunkter. Sykkelsalget generelt er lavere enn på lenge og er under et visst press. Det er solgt mer enn 500 000 elsykler de siste 25 årene, i 2023 estimerte vi sykkelmarkedet til 275 000 solgte sykler. Mye tyder på at vi vil se lavere salgstall i 2024.

 

Løpsbølge

Det er en løpsbølge over landet, der veldig mange nordmenn finner stor løpsglede. Alle distanser i Oslo maraton ble fulltegnet, løpekurs fylles og det selges mer løpesko enn noen gang. Innovasjonen i segmentet har vært høy, bredden i sortimentet er større enn noen gang. Det går i friske farger, lav vekt, karbonplater, skum, passform, asfalt og terreng. Til nye sko følges også ønske om nye treningsklær. Løping er trendy, og det rapporteres om særlig vekst og økt aktivitet blant kvinner og yngre mennesker (under 20 år). Dette skiller seg fra tidligere løpsbølger. Det organiseres løpegrupper via sosiale medier, der likesinnede inviteres til felles trening.

 

Det viktige fjerde kvartalet

Årets siste kvartal, som også består av julehandelen, er årets viktigste. Nordmenn handler ullundertøy, luer, votter, akebrett, truger, ski og skøyter i førjulstiden. Bransjen venter også godt salg av pulsklokker, hodelykter og sportsbriller.

 

En bransje i stor endring
Handelskanalene er i sterk endring i all detaljhandel, også i sportsbransjen. I tallene som presenteres i denne pressemeldingen er det kun sportskjedenes omsetning vi refererer til. Basert på beregninger gjort for 2023, sto sportskjedene for 49 prosent av alt salg av sportsutstyr.

Tilbake
 

Rabattene dreper lønnsomheten

 
Adidas inngår langsiktig partnerskap med NFIF
 
ISPO trengs av alle
 
-Det er i møte med mennesker at utvikling skjer
ISPO 2024*
 
HH og Norrøna; -det er behov for en møteplass
ISPO 2024*