Illustrasjonsbilde. Foto: Ulvang
NSBF

Illustrasjonsbilde. Foto: Ulvang

Sportskjedene fortsetter veksten i 2021

Koronapandemien har vært krevende for oss alle. For sportsbransjen har pandemien bidratt til økt salg. Sportskjedene har nå lagt bak seg to sterke salgsår, der nordmenn har funnet mye mental helse i fysisk aktivitet. Samlet vokste sportskjedene med 3,5 prosent i 2021 etter en vekst på 7 prosent i 2020.


2021 startet voldsomt, med en vekst på hele 25 prosent i første kvartal sammenlignet med samme periode i 2020. De tre siste kvartalene i 2021 var knalltøffe å kjempe mot, siden 2020 samlet ble et svært godt år for sportskjedene og en samlet sportsbransje. Koronapandemien har vært krevende for oss alle. For sportsbransjen har pandemien bidratt til økt salg. Sportskjedene har nå lagt bak seg to sterke salgsår, der nordmenn har funnet mye mental helse i fysisk aktivitet. Samlet vokste sportskjedene med 3,5 prosent i 2021 etter en vekst på 7 prosent i 2020.

Sportsbransjen større enn noen gang

Norge har som resten av verden vært preget av Koronapandemien gjennom mesteparten av 2020 og 2021. Livet til nordmenn har i stor grad vært styrt av å redusere smitte i samfunnet. Anbefalingene har vært å unngå unødvendig reiseaktivitet, restauranter og utelivet har vært stengt, trening på treningssentre har hatt besøksbegrensninger. Gjennom de to årene har nordmenn måttet jobbe fra hjemmekontor og levd med begrenset sosial kontakt. Mange har heldigvis erfart hvilke positive effekter fysisk aktivitet også har for mental helse. Bransjen opplever at mange som ikke har vært i aktivitet tidligere, nå ønsker å være aktive. Bransjen har stilt opp med alle sine ressurser for å få tilgang til nok varer, veilede og dekke kundenes behov på best mulig måte. Det har aldri vært solgt så mye sportsutstyr noen gang som nå. Sportskjedene fortsetter veksten.

Salgsdriverne

Høyt salg av langrennsski er avhengig av at det er gode skiforhold. Vinteren 2020/21 var blant de bedre. Norsk Sportsbransjeforening estimerer antall solgte ski (alpint og langrenn) å være 430 000 par sist vinter. Telt, tursko, turtøy og soveposer for overnatting i den norske naturen og fjellheimen har solgt godt. Sykler, løpesko, frisbee, fiskeutstyr, det samme. Utstyr til lagsporter som fotball og håndball tok seg opp gjennom året. Treningssentrene besøksbegrensninger bidro godt til at alt tenkelig utstyr for variert hjemmetrening opplevde kraftig salgsvekst. Joggesko og sykler dundret ut av butikkene. Nær sagt alt av sport-, fritids- og friluftsprodukter har solgt bedre enn noen gang. For de som har fulgt sportsbransjen noen år, og husker sportsbransjen som en kampanjestyrt bransje med mulighet for daglige kjøpskupp og overflod av varer, ser nå en bransje som er endret til å tildels streve med å få tilgang til nok varer i noen segmenter. Sportskjedene har til en viss grad ikke klart å dekke etterspørselen etter bl.a. hjemmetreningsutstyr og sykler gjennom 2021. Mange leveranser ble enten kansellert eller svært forsinket. Det samme har vært tilfelle for noen tekstiler og sko, særlig fra kjente og populære merkevarer. Mangel på noen produkter har bremset en ytterligere vekst for sportskjedene gjennom året. Norsk Sportsbransjeforening estimerer sykkelsalget i 2021 å være 330 000 solgte sykler mot 410 000 solgte sykler i 2020. Tilbakegangen skyldes i stor grad mangel på sykler.

Det viktige fjerde kvartalet

Årets siste kvartal, som også består av julehandelen er årets viktigste. På sentrale Østlandet, som er «motoren» i sportsbransjen, var særlig siste halvdel av kvartalet godt. Det var kaldt med gode muligheter for å gå på skøyter og ski. Fjerde kvartalet vokste med 7 prosent sammenlignet med samme periode året før. Nordmenn la mye av julehandelen til sportsbransjen, og etterspørselen etter skøyter, ullundertøy og andre sportstekstiler, pulsklokker, hodelykter og ski var betydelig før jul.

Detaljhandelen og markedsandelene i sportsbransjen er i endring

Sportsbransjen, som all annen detaljhandel, er i stor endring. Salg fra utenlandske nettaktører og «bredt vareutvalg» tar markedsandeler, i tillegg når leverandører sluttbruker i større grad via egne salgskanaler. Når sportskjedene øker med 3,5 prosent gjennom året og endringene i salgskanalene er store, bekrefter dette at nordmenn er mer opptatt av sports- og friluftsutstyr enn noe annet land i verden.

 

For bare seks - syv år siden ble omsetningen i sportsbransjen beregnet til at sportskjedene sto for 90 prosent av omsetningen, mens «andre» sto for 10 prosent. Basert på 2020 beregninger for den totale bransjeomsetningen, sto sportskjedene for 57 prosent av den totale omsetningen av sports- og friluftsutstyr. Det totale markedet ble beregnet til 25 milliarder kroner. Vi forventer nye endringer for 2021, når året beregnes høsten 2022.

 

Sportsbransjens totale omsetning i 2020:

 

Sportskjedenes kvartalsvise og totale omsetningstall i 2017 - 2021:

(Tall i tusen)

 

Markedsandelene i sportskjedene i 2021

XXL er fortsatt den største sportskjeden i Norge med sine 32,1 prosent markedsandel. Sport 1 og Intersport er største sportskjedekonstellasjon, eid av Sport Holding AS.

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer