Med unntak av 2019 har det vært sammenhengene vekst i sportsbransjen de siste årene. Koronapandemien, der mange nordmenn har feriert hjemme og oppdaget «nærturen», har gjort bransjen til en vekstvinner under pandemien.
Hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen Virke er ute med sin årlige handelsrapport der de betrakter utviklingen i norsk varehandel i koronaåret 2020. Gjennom sine analyser har de kåret sportsbransjen til vekstvinner.
2020 startet dramatisk for mange i sportsbransjen, men etter kort tid snudde utviklingen til solid vekst der omsetningen i 2020 økte med 8 prosent i forhold til året før.
Beregninger fra Norsk sportsbransjeforening viser at omsetningen for sportskjedene økte med 7 prosent i samme periode.
Norsk sportsbransjeforening beregner for øvrig det totale markedet i norsk sportsbransje til 21,5 milliarder kroner for 2020.
Sportsbransjen har over tid vært preget av store endringer og lave marginer. Sportsutstyr har blitt en av de største varekategoriene som selges på internett. Prissynlighet og stort innslag av merkevarer gjør at det er hard konkurranse på pris, noe som igjen har presset marginene over tid. I 2020 opplevde bransjen imidlertid en kraftig marginforbedring.
Sportskjedene økte også tilstedeværelse på nett i 2020, og fikk tilsynelatende god avkastning på investeringen.
XXL hadde om lag 20 prosent av omsetningen sin over nett i 2020.
Etter flere år med tap ble Gresvik-konsernet rammet av konkurs. I etterkant har Gresvik med sine kjeder og Sport 1 fusjonert. Markedet er dermed konsolidert til to store grupperinger.
I tillegg til kjedens nettbutikker finnes det flere større norske og utenlandske aktører som selger sportsutstyr på nett. Etter å ha vokst mye på bransjeglidning, særlig innen tekstil og sko, møter bransjen sterkere konkurranse fra større nettbutikker innen klær som satser sterkt på sportstekstiler og sko.
Analyser fra Virke viser at antall sportsbutikker falt med over 12 prosent i perioden 2009 til 2019, mens den gjennomsnittlige omsetningen per butikk økte med nær 56 prosent. Dette kan tilskrives fremveksten av stormarkedskonsepter og at det har blitt færre og større butikker i bransjen. Bransjen er fortsatt relativt fragmentert med flere nisjeaktører og produsenter som tar grep om både distribusjonen og kontrollen på eget varemerke ved å opprette egne butikker. Handelsrapporten viser til vekstvinner Bergans er et eksempel på dette.
Sportsbransjen har hatt gode vekstrater så langt i 2021, selv om det meldes om noen flaskehalser og leveringsproblemer i kjølvannet av koronapandemien.
Virke forventer en vekst på 5 prosent for 2021 og 1 prosent for 2022.