Det er ingen av de andre store sportskjedene i Norge som kan vise overskudd for 2019. Sport 1 økte derimot overskuddet fra året før med et par millioner til 66 millioner.
– Årsaken til at vi lykkes godt i 2019 er vårt langsiktige arbeid med bygging av god service, god fagkunnskap, bra varer – og ikke minst fantastisk flinke Sport 1 butikkeiere med masse energi, sier Ole-Henrik Skirstad, administrerende direktør i Sport 1 Gruppen AS.
Etter et godt 2018 opplevde sportsbransjen som helhet en nedgang i omsetning i første kvartal 2019 som et resultat av en mild og snøfattig vinter i sentrale deler av landet.
I vinter gikk Sport 1-eier Bjørn Rune Gjelsten i partnerskap med Gresvig-eier Olav Nils Sunde for å overta Gresvig. Partene venter fremdeles på endelig klarsignal fra Konkurransetilsynet for å danne en ny sportsgigant. Målsettingen med det felleseide selskapet Sport Holding AS er å skape en effektiv og solid kjedeaktør. Fokus er faghandel og merkevarer under hovedkonseptene Sport 1 og Intersport som kan ta opp konkurransen med andre aktører i sportsbransjen og være en attraktiv, langsiktig samarbeidspartner for leverandørindustrien og lokalt eide sportsforretninger.
DN skriver at Gjelsten forventer en samlet omsetning på fire-fem milliarder i butikkomsetning. Det nye felles selskapet Sport Holding vil etter transaksjonen eie 86 prosent av Sport 1 Gruppen og 100 prosent av Intersport.