Umettelig marked for sneakers

Markedet for sportssko vokser mer og raskere enn alle andre kategorier innen sportsmarkedet. De største driverne er veksten i det kinesiske markedet og en fortsatt sterkt økende sneakers-trend.

Markedet for de største merkevarene innen sportssko økte med 8,9 prosent til nok et år med rekordhøyt salg på 66,7 milliarder amerikanske dollar. Tallene er hentet fra Sporting Goods Intelligence nyeste årlige undersøkelse og viser til fakturert salg i dollar i 2018.

Vekst for merkevarene

Det er mye som tyder på at det er merkevarene selv som har stått for det meste av veksten, fordi mer og mer av salget går via deres egne kanaler, både på nett og i butikk.
Undersøkelsen baserer seg i hovedsak på engrossalg, selv om direkte-til-forbruker-salget nå utgjør om lag 20 prosent av den totale fakturerte omsetningen.

To på topp

Det er fremdeles Nike og Adidas som troner på toppen av rankingen, med henholdsvis 8,9 prosent og 8,0 prosent vekst i det globale markedet.
I fjor vokste salget av Adidas-sko med 16,1 prosent i det amerikanske markedet, mens Nike økte salget utenfor det amerikanske markedet med 14,8 prosent. Men det er fremdeles Nike som fortsetter å dominere på verdensmarkedet for sportssko. I USA med 43,8 prosent, og 34,1 prosent utenfor hjemmemarkedet.
Adidas har en markedsandel i USA innen sportssko, på 16,2 prosent. Men har gått noe tilbake i segmentet i resten av verden, fra en markedsandel på 27,5 prosent til 26,2 prosent.

Rekordvekst

Fila er liten i denne sammenhengen, men har til gjengjeld truffet blink med sine sko-modeller. I fjor satte de rekord, og er den aller største stjernen med en vekst fra året før på 46,5 prosent. 

I løpet av de siste fire årene har både Nike og Adidas vist at de er i stand til å holde på sine markedsandeler som til sammen utgjør 59-60 prosent.
Sportssko-merkevarer på nivået under disse, med omsetning på over 1 milliard amerikanske dollar, holder også godt på sine 29-30 prosent markedsandeler. Det er de mindre merkevarene som stadig taper terreng.

Skyer på horisonten

Sportsbransjen er ikke den eneste som nyter godt av sneakers-trenden, motebransjen vil også ha sin del. Men den største trusselen er nok likevel usikkerheten i verdensøkonomien. Foreløpig er det få som vil spå hvordan valutasvingninger, politiske kriser, handelskrig og brexit vil berøre bransjen økonomisk fremover.

Store merkevarer i det amerikanske markedet som får produsert sine varer i Kina, samlet seg i protest mot USAs president da han varslet å legge 10 prosent straffetoll på enda flere kinesiske varer fra 1. september. Trumps straffetoll gjør det dyrere for blant annet skoprodusentene som har fabrikker i Kina. Mange jobber med å få flyttet produksjonen og fabrikker til andre lavkostland, men det er en prosess som tar tid. Uforutsigbare rammebetingelser på mange plan, ser ut til å gjøre det vanskelig for produsentene å unngå prisstigning. 

Men, nye undersøkelser viser at sneakers-trenden fortsatt er hot!

Tilbake
 

Widforss kjøper opp norske Milrab

 
Anders Fjeld blir ny konsernsjef i Sport Holding
 
Rottefella med nok en patentseier i Oslo tingrett
 
«Trusted by Professionals». HH-kolleksjon, utviklet med landslagsutøvere og egen ansatt med doktorgrad i tekstil.
 
Ole-Henrik Skirstad går av som konsernsjef i Sport Holding