Slik beskriver XXL selv sin utvikling i 2024

Sportsbransjen.no har snakket med XXL om hvordan fjerde kvartal utviklet seg opp mot egne målsetninger, hvordan de selv er tilfreds med 2024 og hva som vil være fokus i 2025. Les saken nedenfor.



Sverige leder an - salgsoppgangen fortsetter under krevende markedsforhold.

-Det er veldig motiverende for hele organisasjonen å levere nok et kvartal med salgsinnhentning, og på toppen av det, to måneder på rad med vekst til tross for utfordrende markedsforhold, sier Freddy Sobin, administrerende direktør i XXL. -Vi avsluttet 2024 med en solid sprint i Q4, og beviste at når vi kommer sammen som ETT lag, kan vi levere gode resultater selv i et utfordrende marked. Både i november og desember leverte vi på nivå med og bedre enn i fjor – til tross for en treg start på vinteren.

 

Hva drev prestasjonene i Q4?

  • Black Week & julesalget. Begge periodene gikk over forventningene.
  • E-handelsvekst. Flere kunder handler på nett enn før.
  • Sverige på vei opp. Vi gjenvinner markedsandeler og ser salgsvekst.
  • Egne merker blomstrer. Våre private merker vinner stadig frem.
  • XXL-Reward (lojalitetsprogram). Flere medlemmer, mer lojalitet, mer salg.

 

I Q4 tar vi tilbake vår massemarkedsposisjon!

Over 40 % av inntektene kom fra produkter med lavere pris, bruttomargin økte til 35,7 % (fra 33,5 %), og konverteringen i butikker økte på tvers av markedene. Dette ble gjort samtidig som rekordlave lagernivå ble opprettholdt, men likevel økte antallet produkter tilgjengelig for kundene.

 

2024: Et år med utfordringer og gjennombrudd

2024 var et tøft, men avgjørende år for XXL. Konsernet opererte i et utfordrende sportsmarked hvor etterspørselen ikke tok seg opp som forventet. Likevel leverte sportskjeden en total omsetning på 7,2 milliarder kroner og gjorde reell fremgang på lønnsomheten.

 

2025: Klar for neste nivå!

Året har startet godt og januarsalget er opp 4,4 % sammenlignet med fjoråret. Det skal åpnes nytt XXL varehus i Trollhättan i tillegg til 10-15 butikkrenoveringer og 17-19 rekonseptualiseringer.

 

En av de største gevinstene i 2025 er kapitalutvidelsen på 600 millioner kroner, som sikrer at XXL kan gjøre de riktige investeringene i lager- og butikkforbedringer. Kapitalen skal primært brukes til å vokse virksomheten – ikke å redusere langsiktig gjeld.


Tilbake
 

OutDoor 2025 er avlyst

 
Innovasjon Norge med eksportprogram for USA
 
On Snow suksess i jubileumsåret
 
PORTRETTET - Kaare Jarbeaux
-Ståltro på kvalitet og kjente merkevarer.
 
Emisjon på 600 millioner kroner for å styrke vekst og likviditet