Skuffende 1. kvartal, men Puma er optimistiske

– Målet er å komme gjennom dette uten at noen PUMA-ansatte mister jobben, sa Puma-sjef Bjørn Gulden.


Som så mange andre virksomheter innen sport og fritidsmote, er Puma også hardt rammet av koronaviruspandemien. Til tross for vanskelighetene er det tyske merket mest opptatt av gjenåpningen. Selskapet har lagt en optimistisk strategi for siste halvdel av 2020.


– 2020 startet veldig bra med en god ordrebok, sterkt gjennomsalg og rekordmange forhandlere, sa Puma-sjef Bjørn Gulden. Så, i slutten av januar, rammet covid-19 viruset Kina. Siden da har vi jobbet med å minimere de kortsiktige skadevirkningene uten at det skulle gå på bekostninge av sesongens moment.

Vi har delt prosessen i tre faser: Overlevelse, gjenoppretting og videre vekst. De ulike markedene er på forskjellige stadier. APAC (Asia- og Stillehavsregionen) med Kina og Korea er på vei tilbake. Europa beveger seg forhåpentligvis også i riktig retning, mens Amerika, der nesten alle butikker holdes stengt, er midt i overlevelses-fasen. Målet er å komme gjennom dette uten at noen PUMA-ansatt mister jobben.

Skal vi komme oss over denne krisen, er et samarbeide med alle våre partnere; forhandlere, leverandører, utleiere, finansinstitusjoner, myndigheter, investorer og kunder, helt avgjørende. Vi kan bare klare oss gjennom dette sammen. Så langt har samarbeidet med de fleste gått bra.

Tøft 1. kvartal

– 1. kvartal var vanskelig, men vi synes vi kom oss vel gjennom. Økonomisk sett vil 2. kvartal bli værre, mye på grunn av at over 50 % av utsalgsstedene er stengt, sa Gulden.


Omsetningen i første kvartal 2020 falt med 1,3 prosent til ca € 1,3 milliarder EUR ($ 1,4 milliarder USD) og driftsresultatet falt 50 prosent til € 71 millioner EUR ($ 77 millioner USD).


Puma opplever nå en liten økning i salget APAC, på grunn av lettelsene i Kina og Sør-Korea. Butikkene åpner igjen og den globale e-handelen vokser raskt, men selskapet understreker at denne veksten ikke oppveier for tapte inntekter fra andre kanaler.

Satser for fullt i 2021

På grunn av den uforutsigbare utviklingen av pandemien, kan ikke PUMA gi sine estmater for 2020 utover 2. kvartalet, men selskapet rapporterer at «ledelsen gjør alt de kan for å være tilbake i alle markeder innen utgangen av året, og at jobber for at 2021 blir et nytt år med vekst igjen.»

Forventningen til 2021 er styrket av den økte interesse for fysisk aktivitet, selv under disse vanskelige forholdene. Selskapet ser en utvikling mot at sport og helse vil spille en viktigere rolle i folks liv etter denne krisen. Den uformelle fritidsmoten styrker seg også, så Puma føler at de er godt posisjonert for vekst, og investerer for fullt i alle sine produktkategorier for 2021.

 

Tilbake
 

Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy

 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer
 
Silje Garberg Ree blir ny leder av Bergans
 
VAUDE introduserer Aqua Back Recycle: Miljøvennlige vanntette sykkelvesker for eventyrere
 
Sykkelmekanikerutdanning fra
høsten 2024