Team Skogstad. Fra venstre, Silje Eian, e-commerce manager, Kim Løkkeberg, produktsjef, Nataly Sevland Løkkeberg, salgs og markedsdirektør, Henning Skogstad, daglig leder i Skogstad sport as og Ann-Kristin Skogstad, daglig leder i Skogstad detalj as.

Team Skogstad. Fra venstre, Silje Eian, e-commerce manager, Kim Løkkeberg, produktsjef, Nataly Sevland Løkkeberg, salgs og markedsdirektør, Henning Skogstad, daglig leder i Skogstad sport as og Ann-Kristin Skogstad, daglig leder i Skogstad detalj as.

Skogstad vokser

Den familieeide bedriften Skogstad Sport as, med hovedkontor i Innvik i Stryn, har så langt kommet godt ut av det sykeste året, med tidenes mest uforutsigbare marked. Sommeren gav salgsrekorder og coroaen satte fart på både den digitale og den interne utviklingen.


Sportsbransjen.no møtte store deler av Skogstad-teamet i deres nye Oslo-kontor på Helsfyr. Selv om pandemien gjør at ingen ting kan settes inn i en normal sammenheng, er det en merkbar optimisme hos produsenten.

Nataly Sevland Løkkeberg, salgs og markedsdirektør i Skogstad Sport as, forteller at de opplever økende interesse og vekst både nasjonalt og internasjonalt.

Henning Skogstad, sjefen i Skogstad sport as, har vært med på noen av innsalgsmøtene i år og registrerer at det er god stemning hos mange kunder, men også hos konkurrenter der ute.


– Alle vi har møtt har hatt en god sommer og et gått innsalg. Det er bra for oss og bra for dem, det styrker markedet og det er moro, sier han.


Sevland Løkkeberg er glad for at optimismen er tilbake mange steder, etter noen tøffe tider for sportsbransjen.


– Det finnes jo fremdeles aktører i bransjen som sliter. De som ramlet av lasset da alt stengte 12. mars, er nok av de som ikke henger med i den digitale utviklingen. Så da er det jo til gjengjeld godt å se at de som henger med klarer seg veldig bra, legger hun til.


Ingen i sportsbransjen er uberørt av pandemien i år. Ann Kristin Skogstad, som er daglig leder for butikkene, merket godt at mange slet også før pandemien brøt ut.


– Det var en spesiell start på året, hele vinteren var tøff og det var mange som slet før Corona. Skogstad stengte ned butikker når epidemien brøt ut, men vi åpnet forsiktig og alle butikker var åpne til påske. Etter åpning har salgstallene og utviklingen vært over all forventing.

Satser hardt digitalt

Interessen for Skogstad nettbutikk er også økende. Silje Eian, e-commerce manager til Skogstad, registrerer at stadig flere velger å gjøre «research» på nettet, for så å komme i butikken for å prøve.


– Man må ha en god strategi på hvordan man skal drifte nettsiden slikt at kundene kommer tilbake og enkelt finner det de etterspør.


Silje ser det ikke lenger som relevant å gi været skylden for om noe lykkes eller ikke.


– Digitalt kan man omstille seg raskt.

Rød tråd

Positive tilbakemeldinger fra markedet har styrket teamet og troen på produktlinjene. Kim Løkkeberg, produktsjef i Skogstad sier de har jobbet bevisst med å samkjøre kolleksjonene.


– Kolleksjonene har en tydeligere rød tråd nå enn tidligere. Vi har tatt noen riktige skritt, og har noen igjen. Men karakterboka vår viser at kundene vil ha varene våre, sier han.


Dette har også gjort at produsenten nå tørr satse på produkter som ikke gir umiddelbar gevinsten, som den nyutviklede teknisk avanserte high-end-kolleksjon. Plaggene skal vokse frem gjennom egne kanaler, men de har stor tro på kolleksjonen på sikt vil bli konkurransedyktig på både pris og kvalitet.

At kolleksjonen har fått navnet Stryn er ikke tilfeldig, for Henning Skogstad er både stolt og opptatt av at de profilerer seg med rot i hvor de kommer fra.

Lyse utsikter

Cruiseturistene som besøker fjordene har tradisjonelt vært god butikk for Skogstad, men i år har de uteblitt. At det i år var besøkende nordmenn som skulle sørge for tidene beste juli måned for bedriften, hadde ingen forventet.


Hvordan markedet blir til neste år vet ingen. Kommer cruisebåtene tilbake til Vestland, eller blir det norske turister som i år? Uansett har markedssjefen tro på fortsatt vekst og all-time-high.





Nytt butikkonsept. Ann-Kristin Skogstad, daglig leder i Skogstad detalj as, er stolt over å kunne åpne den 12. Skogstad-butikken i Førde nå i november. Nytt butikkonsept skal gjenspeile miljøprofilen.

-Planen er at alle butikkene skal ha det nye konseptet på sikt, men vi må avvente Corona. Det blir en tydeligere miljøprofil, og hele uttrykket blir mer moderne og tidsriktig.




Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer