Kristian Hvaara, kategoridirektør for outdoor i XXL og Barents-gründer Nora Helliksen samarbeider om nye bærekraftige løsninger.

Kristian Hvaara, kategoridirektør for outdoor i XXL og Barents-gründer Nora Helliksen samarbeider om nye bærekraftige løsninger.

Skal reparere og selge brukt

Barents Outdoor og XXL har inngått et samarbeid om reparasjon og sertifisering av brukte telt og annet sportsutsyr. XXL skal også teste ut salg av brukte produkter i utvalgte varehus.


«Vi ønsker å bidra til at flest mulig kommer seg ut i naturen. Kvalitetsutstyr vil bidra til å gjøre turopplevelsen bedre, men topp utstyr må ikke nødvendigvis være nytt utstyr. Vi har ofte sett at inngangsbilletten til friluftsliv enten blir for høy, eller at man kjøper det billigste utstyret og får en dårlig opplevelse», sier Barents-gründer Nora Helliksen.


Den nyetablerte Melhus-bedriften Barents Outdoor selger høykvalitetstelt og reparerer også telt, soveposer og annet friluftsutstyr gjennom tjenesten Utigjen. Barents har blant annet en egen systue på Melhus.


Bruktmarkedet er i vekst. Kvalitetssikring og sertifisering av utstyr er veien å gå for at flere skal bli trygge på å kjøpe brukt.


Samarbeid på flere fronter

Barents er blant merkevarene som selger telt hos XXL. Nå inngår partene også et samarbeid som i første omgang legger til rette for reparasjoner og sertifisering av høykvalitets telt, soveposer og ryggsekker. Partene ser også store muligheter for å utvide samarbeidet til flere kategorier. 


«Naturen er en premissgiver for virksomheten vår, ikke minst for oss som jobber med friluftsliv, eller outdoor som vi kaller det. Reparasjoner øker produktenes levetid og reduserer behovet for å produsere nytt», sier Kristian Hvaara, kategoridirektør for outdoor i XXL.


XXL skal dessuten teste ut salg av brukte produkter i varehusene på Tiller i Trondheim og Alnabru i Oslo, med oppstart i løpet av høsten. På sikt er ambisjonen at tilbudet skal bli tilgjengelig i alle XXLs varehus og på nett.


«Vi tror også det er et betydelig inntektspotensial i sirkulære forretningsmodeller. Samarbeidet med Barents blir en viktig test på hva vi kan få til med reparasjoner og salg av brukt utstyr», sier Hvaara.


«Bruktmarkedet er i vekst, men det er også stor usikkerhet om kvalitet og tilstand. Kvalitetssikring og sertifisering av utstyr er veien å gå for at flere skal bli trygge på å kjøpe brukt. Her ser vi blant annet en spennende parallell til bruktbilmarkedet som har blitt veldig profesjonalisert», sier Helliksen.


Barents skal også utvikle et nytt og unikt digitalt sporbarhetssystem for brukte produkter. Innovasjon Norge har nylig tildelt et såkalt kommersialiseringstilskudd til denne satsingen.

Vil ha med bransjen

Verksted og servicetjenester er en viktig del i oppbyggingen av XXL som en destinasjon innen sport og friluftsliv. Kjeden har et omfattende tilbud innen prepping av ski, vedlikehold av sykler og har egne børsemakere i varehusene.


«Vi hjelper kundene våre til å ta vare på utstyret slik at det varer lenge. Fremover skal vi utvikle denne biten ytterligere», sier Hvaara.


Barents og XXL ønsker også å være pådrivere for å løfte bærekraftsarbeidet i hele bransjen. Det handler blant annet å få flest mulig leverandører med på samarbeid om reparasjoner og bruktsalg.


«FNs bærekraftsmål nummer 17 handler om samarbeid for å nå målene. Uten samarbeid oppnår vi ingenting. Vi håper at dette samarbeidet kommer til å gi hele sportsbransjen et løft», sier Helliksen.

Tilbake
 

XXL-salget falt i tredje kvartal

 
Sportsbransjen er vekstvinner under pandemien
 
Gjenåpning av Kingmakers fabrikker i Vietnam
 
Norspomessen i januar er avlyst
 
Ole-Henrik Skirstad blir leder for Sport Holding