Handelskrigen mellom USA og Kina har ikke så stor innvirkning på avgiftene for importen til USA, uttalte Kasper Rorsted, sjefen i Adidas i et intervju med CNBC. Det som er mye mer alvorlig, og som bekymrer oss mer er hvis den amerikanske forbrukeren får mindre penger å bruke.
Kasper Rorsted følger naturlig vis handelskrigen mellom USA
og Kina tett. Han er bekymret for hvordan uroen i markedet vil påvirke den amerikanske forbrukeren.
«Det er alvorlig hvis den amerikanske forbrukeren får mindre
penger å bruke,» sier han. Hvis den gjennomsnittlige amerikanske forbruker har mindre
penger å bruke, vil han eller hun bruke mindre penger på alle typer produkter, inkludert
våre," uttalte Rorsted. "og det er urovekkende."
Rorsteds kommentarer kommer en uke etter rapporten (U.S. consumer confidence index (CCI)) ble lagt frem. CCI viste at amerikanske forbrukeres tillit i september falt mer enn forventet, et dropp som forklares ved at handelskrigen mellom Washington og Beijing er så følelsesladet. Men i tillegg til usikkerhetsmomentet rundt det amerikanske forbruksmønsteret er Adidas-sjefen bekymret for devaluering av kinesisk valuta, fordi 25 prosent av Adidas' virksomhet er i Kina.
Rostad ser handelskrigen først og fremst som en valutakrig. Uroen
innebærer ikke nedgang i produksjonen av deres produkter.
Til tross for nedgangen i den globale økonomiske veksten, rapporterte
Adidas et sterkt andre kvartal med vekst i Kina. Den tyske sportsbekledningsprodusenten
rapporterte skuffende resultater i august, men selskapet forventer at dette vil
jevne seg ut for året. I august var det ingen ting som tydet på at valutauroen
hadde innvirkning på forbrukerne.
Adidas tredje kvartals tall er ikke tilgjengelige før 6. november.
I likhet med Nike, har Adidas rapportert en økning i salget i Kina i sin siste kvartalsrapport. Adidas viktigste konkurrent, rapporterte at salget i Kina vokste 27 prosent i deres siste kvartal. Nike produserer i Kina og importerer varer til landet, dermed er også Nike spesielt sårbar i handelskrigen.