Relativt godt regnskapsår for svenske Stadium

En vinter som uteble «en fruktansvärd vår» og en mislykket tysklandssatsing – Stadium-konsernet møtte mye motstand i regnskapsåret 2019/20, men gikk like vel ikke i minus.


Den svenske sportsutstyrskjeden, Stadium, kan vise til et relativt godt regnskapsår som ble avsluttet 31. august 2020. Dette skylde delvis høyere nettsalg og ikke full så strenge anti-Covid restriksjoner i Sverige som i andre land. At den svenske kjeden ikke presterte bedre kan være et resultat av at det knapt var noen vintersesong mellom 2019 og 2020.


Kjedens totale omsetning i Sverige falt med kun én prosent til 4,7 milliarder svenske kroner i løpet av 12-månedersperioden. Andelen av salget online stiger til 14 prosent fra 11 prosent i foregående år.


I Finland, hvor tiltakene som ble iverksatt for å bekjempe pandemien var noe strengere, falt Stadions salg med 5 prosent til SEK 1,4 milliarder.


Stadiumkonsernets driftsresultat falt til SEK 118 millioner, ned fra SEK 133 millioner i 2018 / 19, hovedsakelig på grunn av ekstraordinære kostnader på SEK 33 millioner som blant annet skyldes at selskapet trakk seg ut av det tyske markedet.

Tilbake
 

Sportsbransjepriser 2025 - Hvem fortjener å bli løftet frem i sportsbransjen i år?

 
Satser på DACH: Innovasjon Norge lanserer nytt vekstprogram for norske friluftsmerker
 
Christian Lodgaard blir ny administrerende direktør i Aclima
 
Bransjeutsikter og økonomisk balanse
 
Frasers Group overtar XXL