Bransjenytt

Rekordsterkt kvartal for sportskjedene

Sportskjedene solgte sportsutstyr for nesten 25 prosent mer i første kvartal 2021, sammenlignet med samme periode året før. Vinteren 2021 var god, med kulde og snø i store deler av landet – og nordmenn på hjemmekontor som valfartet til skiløypene.


– Det har aldri blitt solgt så mye sportsutstyr i et første kvartal som i år. De innrapporterte tallene fra kjedene viser at det ble solgt sportsutstyr over disk for mer enn 3,3 milliarder kroner, mot 2,65 milliarder kroner samme kvartal i 2020. Det er en økning på solide 25 prosent.


Økningen kommer til tross for at flere sportsbutikker måttet holde dørene stengt pga myndighetenes krav om nedstengning i perioden. Alle aktørene melder om økt nettsalg, men kjedenes kundedata og erfaring tilsier at nettsalgskanalen ikke klarer å erstatte tapt salg som følge av stengte butikker. Derfor er den sterke salgsøkningen enda mer imponerende, sier administrerende direktør i Norsk Sportsbransjeforening, Trond Evald Hansen.

God vinter

Kulde og snø bidro godt til den høye omsetningen for kvartalet. Det har aldri før vært solgt mer sportsutstyr i perioden januar, februar og mars. Det sentrale Østlandet er som kjent «motoren» i sportsbransjen, og etter et mildt og grått fjerde kvartal i 2020, kom endelig snøen og kulda og ga en stabil skivinter i første kvartal 2021.

 

Skiinteressen i Norge står sterkt, og det ble preppet uendelig mange mil med skiløyper i de lokale markene og på skidestinasjoner i fjellet.

 

Norsk Sportsbransjeforening estimerer langrennsmarkedet til 330 000 par solgte ski i sesongen, en vekst på nesten 30 prosent sammenlignet med året før.

 

Alpinsegmentet har også solgt godt gjennom vinteren, og viser til sterke 110 000 par solgte ski (estimert av Norsk Sportsbransjeforening).

 

Salg av randoneutstyr vokser, men det er såkalte «bakkeski», som fortsatt står for det høyeste salgsvolumet.

 

Sportsbutikkene meldte videre om høye salgstall på skøyter, truger, varme klær, og generelt friluftsutstyr. I tillegg startet salget av sykler tidligere enn normalt, og veksten i segmentet er sterk i mars. 

Etter to svake første kvartal

Historisk har veksten blant sportskjedene vært svært god, og det har knapt vært rapportert om omsetningsnedgang i kvartalsrapportene. Første gang var dog første kvartal 2019.


– 2018-vinteren var fantastisk god og sportskjedene klarte ikke matche dette sterke fjoråret. Så gjentok nedgangen seg i 2020, som heller ikke var noen toppvinter. Koronavinteren 2021 viser derimot en sterk vekst igejn. Kombinasjonen kulde og snø, og at nordmenn i stor grad har valgt ski og skøyter når de ikke har kunnet gjøre så mye annet, har igjen gitt høy fart på salget av sportsutstyr.

... men, sammenligner man årets første kvartal med omsetningen i første kvartal 2018, er ikke veksten i 2021 så stor …, sier Evald Hansen.

Koronaeffekten

Når nordmenn ikke har kunnet reise, trene på treningssentre, spise på restauranter eller møte andre mennesker innendørs, har veldig mange fortsatt trenden fra sommeren og høsten 2020 med å aktivisere seg utendørs. Hyttekontor med utsikt over hvite vidder har fristet sporty arbeidende nordmenn i fjellheimen, noe som har gitt seg utslag på salget.

Veldig mange har også opplevd at fysisk aktivitet gir god effekt på den psykiske helsen. Sportsbransjens mange utsalgssteder, forteller om kunder som vil ta opp aktiviteter de ikke har drevet på mange år.

 

– Norsk Sportsbransjeforening er glad for at nordmenn velger å være i fysisk aktivitet. Vi vet at langt fra alle nordmenn er og har vært aktive, men vi gleder oss spesielt over at mange som ikke har vært aktive tidligere har funnet en aktivitet de liker. Vi er likevel bekymret over at barn og unge har blitt fratatt muligheten til å møtes på treninger og konkurranser det siste året. Vi krysser fingrene for at myndighetene lemper på restriksjonene og raskt finner løsninger for at organisert trening og konkurranser også for barn og unge kan starte opp.

Varemangel bremser ytterligere vekst

– Etterspørselen etter sportsprodukter har vært så høy at enkelte varer har vært vanskelig å få tak i, og noen melder om at det ville vært enda høyere salg hvis man hadde hatt nok varer. Det har vært utfordrende å få tak i nok skøyter og hjemme-treningsutstyr i vinter.

 

I andre kvartal som er godt i gang, meldes det om meget godt salg av sykler og løpesko. Sykkelsegmentet er under sterkt press, da etterspørselen etter sykler over hele verden har eksplodert. Det meldes om forsinkelser på leveranser. Fraktkostnadene har økt kraftig som følge av det økte behovet for varetransport, og det forsterker forsinkelsene når importørene leter etter så gode priser som mulig for å sikre lønnsomhetene og unngå for høye priser overfor sluttbruker.

En bransje i stor endring

Handelskanalene er i sterk endring i all detaljhandel, også i sportsbransjen. I tallene som presenteres i denne pressemeldingen er det kun sportskjedenes omsetning vi refererer til. Basert på beregninger gjort for 2019, står sportskjedene for 63 prosent av alt salg av sportsutstyr.

 

Norsk Sportsbransjeforening vil jobbe frem nye beregninger for de totale sportsbransjetallene for 2020 i løpet av høsten 2021. Leverandører som når sluttbrukeren direkte, e-handel og bredt vareutvalg er handelskanaler som tar markedsandeler fra de tradisjonelle sportsfaghandlerne.

 

 

Omsetning per kvartal i sportskjedene, fra 2017 til og med 1.kvartal 2021

Tilbake
 

Norges Skiskytterforbund signerer med Craft

 
Tema
"For en reise det har vært, og for et tempo vi har kjørt"
 
Bransjenytt
Mammut har fått nye eiere
 
Craft Sportswear overtar etter Dæhlie Sportswear
 
Resultatforbedring for XXL