... Et godt sted å reflektere. Olaf Tufte holdt en superinspirerende presentasjon. Vi lærte blant annet; skal du vinne krever det struktur, lidenskap og disiplin og du må aldri glemme å lytte. Foto: Sophie Roswall.
NSBF

... Et godt sted å reflektere. Olaf Tufte holdt en superinspirerende presentasjon. Vi lærte blant annet; skal du vinne krever det struktur, lidenskap og disiplin og du må aldri glemme å lytte. Foto: Sophie Roswall.

En vellykket fagdag og feiring av norsk sportsbransje

25. august var norsk sportsbransje samlet på Scandic Holmenkollen Park Hotell. Det ble en innholdsrik dag der eksperter innen ulike tema ga oss faglig påfyll, etterfulgt av en pause i ettermiddagssolen før festmiddag med taler og bransjepriser. 


Det finnes ingen andre arrangører i Norge enn Norsk sportsbransjeforening som klarer å samle nær 250 topp- og mellomledere fra ca. 80 bedrifter i sportsbransjen til en felles bransjedag.

Bransjeforeningen har skapt en ny arena for sportsbransjens dyktige folk der de kan samles fysisk igjen, å få et skreddersydd faglig innhold med hensikt å gi økt innsikt og viktig påfyll. Etter tilbakemeldingene å dømme ble torsdagen en suksess, nå håper vi Sportsbransjedagen vil bli en årlig, og ikke minst viktig tradisjon.


På scenen, under årets Sportsbransjedag, fikk vi blant annet høre og møte en rekke fagfolk som delte kunnskap og erfaringer. Her kan du lese litt om hvem vi fikk møte.

Etter at Trond Evald Hansen hadde ønsket velkommen, var Lis Pedersen Strøm første foredragsholder på scenen.

Lis snakket om ledelse i endring, vi fikk konkrete tips til effektiv ledelse av omstillingsprosesser med fokus på “folka” og de mange parallellene som finnes mellom det å lykkes med endring på jobb og privat.

Lis P. Strøm er spesialist i ledelse og livsstilsendring, selvstendig konsulent samt masterstudent og lærer ved Norges Idrettshøgskole. Hun har 35 års ledererfaring fra selskaper i endring i bransjer i endring; 8 år som executive producer i reklamefilmbransjen, 13 år som markedsdirektør i Sats og 14 år som adm. direktør i (Grete) Roede. Hun har bred faglig kompetanse innen endringsprosesser på organisasjons- og individnivå, bl.a. en fersk master i endringsledelse fra BI.


Olaf Tufte - fra sport til business

Olaf ga oss en forrykende presentasjon fra sitt liv og lære.

Olaf har deltatt i syv OL, og tatt fire medaljer i roing. To gull, et sølv og en bronse. Olaf har seks medaljer fra VM, der to er gull. Utover nevnte resultater er listen av topp prestasjoner så lang at det er for mye å ramse opp. Bonden fra Vestfold har en rekke utmerkelser, og har gjennom flere TV opptredener vist seg som en vinner i andre miljøer, og en samfunnsengasjert person med gode verdier. Han er bl.a. ambassadør for Right to play. Mantraet; «Det er alltid mulig å bli bedre» etterfølges i Tufte Wear som ble grunnlagt i 2012. Tufte Wear er uten tvil en suksess, der bærekraft og miljø, høy produktkvalitet og godt design har vært drivende i hele merkevarens historie.



Torbjørn Røe Isaksen, 

Torbjørn Røe Isaksen har en unik formidlingsevne. På sportsbransjedagen tok han forsamlingen gjennom de store linjene verdensmarkedet.

Torbjørn Røe Isaksen er samfunnsredaktør i den digitale økonomiavisen E24. Han har bakgrunn fra politikken. Fra 2009 til 2017 var han for Telemark Høyre. I Erna Solbergs regjering hadde han tre statsrådsposter: kunnskapsminister fra 2013 til 2018, næringsminister fra 2018 til 2020 og arbeids- og sosialminister fra 2020 til 2021. 


Carin Leffler fra Framtiden i våre hender og Thorkil H. Aschehoug fra Advokatfirmaet Grette AS, 

fortalte og forklarte viktige sider ved Åpenhetsloven


LAST NED PRESENTASJONEN; ÅPENHETSLOVEN: FORPLIKTENDE INNSATS FOR MENNESKERETTIGHETER

Carin Leffler er fagrådgiver i Framtiden i våre hender innen temaene etikk i leverandørkjeden og har siden 2015 jobbet for en lov som pålegger selskaper større åpenhet og å ta ansvar for menneskerettigheter i egen leverandørkjede. Er også koordinator i Clean Clothes Campaign - et globalt nettverk som støtter tekstilarbeidere i deres kamp for anstendige arbeidsforhold og høyere lønninger.

LAST NED: ÅPENHETSLOVEN OG AKTSOMHETSVURDERINGEN I PRAKSIS

Thorkil H. Aschehoug er advokat/partner i Advokatfirmaet Grette AS, hvor han leder Grettes arbeidslivsavdeling. Thorkil er spesialist på individuell og kollektiv arbeidsrett, herunder HR Compliance, og har i en årrekke vært medlem av Diskrimineringsnemnda. Han bistår både private og offentlige virksomheter, og holder en rekke innlegg, kurs og seminarer.


Framtiden i våre hender har vært initial pådriver for å få Åpenhetsloven på plass. Carin vil beskrive hvordan de overordnet vil bruke loven, og beskrive viktigheten av at alle tar samfunnsansvar og hvilke positive konsekvenser det kan føre med seg for både arbeidere og for selskaper (økt konkurransekraft/posisjonering).

 

Thorkil snakket om aktsomhetsvurderinger i praksis, sett i et juridisk perspektiv.

Lars Haartveit, ga oss makroøkonomiske utsikter, med spesiell vekt på privat forbruk.

Lars er sjeføkonom med bakgrunn fra Finansdepartementet, DNB og Nordea. Lars jobber bl.a. med konjunkturanalyser, makroøkonomi mer generelt, fremtidens pensjonsregler mv i Virke.

 

To år med pandemi i Norge og verden ga store effekter på handelen og verdensøkonomien. Pandemiens følger og effekter gir urolige- og nye usikre tider. 

Linn Bredesen, snakket om lønnsomhet i handelen med særlig fokus på sportsbransjen. Hva har preget den økonomiske utviklingen i bransjen? Og hva blir viktig fremover?

Linn er leder for analyseavdelingen i Virke som leverer rapporter, statistikk og analyser til hele handels- og tjenestenæringen. Linn er utdannet samfunnsøkonom fra Universitetet i Oslo.

Christophe Merkel

Sjefen for Active Brands delte sine tanker og erfaringer rundt hvor fremtidens sportsbransje er på vei.

Christophe er en internasjonal businessmann, halvt fransk, halvt tysk. Siden mars 2021 har han vær CEO i Active Brands.

Før han overtok som sjef i det norsk merkevarehuset, var han 13 år i Nike-systemet. Hos Nike ledet han selskapets vekst i land som Japan, Polen og Tyrkia. Den siste rollen han hadde var som Vice President og General Manager for Nike EMEA North (Frankrike, Benelux og Norden).

Torbjørn Sitre

snakket om hvordan teknologi kan skape verdi for kunder og virksomheter?

Digitalisering handler om mer enn implementering av teknologi. Torbjørn forklrte oss hva virksomheter som lykkes med dette gjør, litt om hvorfor det er vanskelig og hvordan forskjellige aktører i sportsbransjen kan nærme seg utfordringen. Det store spørsmålet er hvordan vi kan mobilisere digital teknologi til å øke vår evne til å skape verdi i fremtiden? Var du på sportsbransjedagen, så spør om presentasjonen. Det er litt å henter fra den.

Torbjørn jobber som rådgiver i Sopra Steria, innen strategi og innovasjon. Han har over 10 års erfaring innen digitalisering, smidig ledelse og forretningsdesign, og har bistått mange store kunder med forretnings- og tjenesteutvikling med verdiskaping i fokus. Torbjørn er en av Sopra Sterias fremste foredragsholdere innen digital transformasjon og omtales som en strategisk og inspirerende designleder med god innsikt i teknologi, forretning, ledelse og organisasjon.


Peder Inge Furseth

Snakket om hvor viktig tjenesteinnovasjon er og at vi må tenke nytt rundt forretningsmodeller i sportsbransjen. 

Peder Inge Furseth er professor i innovasjon ved Handelshøyskolen BI. Han underviser, forsker og leder næringslivnettverk innen digital transformasjon, tjenesteinnovasjon og innovasjonskultur i Nydalen, i Oxford, og i San Francisco årlig. Furseth er utdannet samfunnsøkonom med doktorgrad i økonomisk sosiologi. Han har publisert artikler i tidsskrift som Harvard Business Review og gitt ut bøker på forlag som Fagbokforlaget og Oxford University Press. Han er spesielt opptatt av hvordan bedrifter kan redusere usikkerhet i innovasjonsprosjekter og hvordan de kan øke sin innovasjonsevne.

Ada Martini Strøm

var vår representant for fremtiden forbrukere. 

Hun ga oss et ærlig innblikk i unge forbrukeres tankesett. Et tydelig budskap til bransjen, si det som det er - også de ubehagelige sannhetene.

HER ER ADA MARTINI STRØMs PRESENTASJON (snart tilgjengelig)

Ada Martini Strøm er toppmodell med erfaring fra Paris, New York, London og Tokyo. Hun kommer fra Oslo, og i tillegg til å jobbe som modell, er hun medeier og produktleder i økonomi-selskapet Spiff. Hun er utdannet i økonomi fra Bristol og journalistikk fra Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Ada har tatt et klart standpunkt til bærekraft og takker nei til alle jobbforespørsler fra merker som ikke gjør en innsats for klimaet. Ada har skrevet boken «Green Glam», der leseren får en insiders konkrete tips for å leve mer bærekraftig. 


PRESENTAJON FRA VÅRE SPONSORER

Bikefolders presentasjon

Aclimas presentasjon

Outtras presentasjon

Lenas presentasjonen fra ISPO

Tilbake
 

Nike sliter med for mye ukurrante lagervarer

 
Kina rapporterer om avtagende global etterspørsel
 
Dale of Norway er ikke konkurs
 
Bærekraft som konkurransefortrinn
 
Kick off for høstens Intersport 4T Tour