PORTRETTET - Kaare Jarbeaux
-Ståltro på kvalitet og kjente merkevarer.

Kaare Jarbeaux har vært i sportsbransjen i nær sagt hele sitt voksne liv, dvs 25 år. Han beskrives som en friluftsentusiast som liker alle former for utendørsaktiviteter sommer og vinter. Etter den forsiktige oppstarten gjennom etablering og drift gjennom et enkeltmannsforetak, ble Jarbeaux omgjort til et aksjeselskap for å tillate ytterligere vekst og kapitalutvidelse i 2012.



Det startet på Oslo Sportslager

Etter 4 år på Norges Idrettshøgskole, og 4 på BI, jobbet Kaare Jarbeaux deltid på Oslo Sportslager. Et engasjement som etter hvert utviklet seg til å bli full stilling med stadig større ansvarsområder. Arbeidet med rå sportsprodukter vekket forretningssansen og tro på å selge høykvalitetsprodukter til forhandlere. Jarbeaux ble etablert i 2003 av Kaare Jarbeaux som det nevnte enkeltpersonforetak for å bringe Osprey som et nytt merke til det norske markedet. Osprey var den første merkevaren til Jarbeaux i oppstarten. Et par år senere ble enda et kvalitetsmerke lagt til porteføljen, nemlig teltmaker Hilleberg. Siden den gang har ikke Kaare sett seg tilbake, porteføljen har økt og i dag telles seks merkevarer. I tillegg til nevnte Osprey og Hilleberg, er også Hydroflask, Aku og Falke agenturer i Jarbeaux Sport.

 

Pandemien og den påfølgende korreksjonen

I offentlige regnskapsregistre ser man som i «alle andre» selskaper i sportsbransjen, at Jarbeaux Sport hadde svært høy fart under pandemien med rekordhøy omsetning, men at de også har merket korreksjonen i etterkant. Basert på tolkede regnskapstall er det en god, nøysom og sunn drift i det lille agenturselskapet.

 

Osprey

Osprey har vært i selskapets portefølje siden 2003 og er det første, største og viktigste agenturet til Jarbeaux Sport. Osprey selges i hovedsak i sportsbransjen og i reisebutikker. I tiden som kommer vil man høyst sannsynlig finne en del Osprey produkter også i butikker som forhandler Premium Lifestyle og utstyr til barnefamilier, der Osprey sine nye bæresystemer for å bære babyer er tatt svært godt imot.

 

I Norge selges klart mest de Ospreyproduktene med høyest prispunkter. Det gjelder i nær sagt alle Osprey sine konsepter, bl.a. bæremeiser og storsekker. -Vi er veldig optimistiske på at kvalitetsprodukter vil øke igjen etter at man nå gjennom de siste årene har opplevd et marked som har solgt mer lavprisprodukter enn det som vil vel må si er vanlig, sier Kaare Jarbeaux. – Likevel; løpssekker eller løpsvester har vært helt «crazy» i sommer og høst. Når vi får inn en stor bestilling med disse produktene, går det rett ut igjen. Det er det desidert mest populære produktet vi har om dagen. Hobbyløperen har fått opp øynene for sekkene / vestene, og det er mange jenter som bruker de. Osprey vinner en rekke tester og har etablert en veldig sterk posisjon. Både til ekstrem bruk, men også til mer hverdagslig bruk. Etter løpssekkene, så øker reiseproduktene til Osprey mest, fortsetter Jarbeaux.

 

Falke

Jarbeaux Sport fikk agentur på den tyske merkevaren Falke for halvannet år siden. Nærmere bestemt de Falkeproduktene som tilhører sportskategorien, etter at Blender Agency hadde hatt det noen år. I all hovedsak er det småvarer i porteføljen, der sokker selger mest. -Ambisjonen er å øke 100 prosent hvert år på merkevaren de tre – fire neste årene, sier Kaare Jarbeaux.

 

Hydro Flask

Det Amerikanske drikkesystemet med isolasjonsegenskaper, kom inn i porteføljen i 2017. Det er stor konkurranse i markedet blant drikkesystemer med isolasjon der Stanley er størst. Totalmarkedet er i sterk vekst, det utvikles svært mange nye produkter. Også for Hydro Flask er ambisjonen å vokse med 100 prosent hvert år. Noen av isolasjons-drikke-produktene er blitt mote, der særlig Stanley Quencher, den store flasken med hank og sugerør fikk stor oppmerksomhet etter høyt salg bl.a. gjennom gode bidrag fra kjente influensers som brukte produktet, beskriver Jarbeaux.

 

Aku og Hilleberg

Aku sko og Hilleberg telt er linket til alle de andre merkevarene og produktene som Jarbeaux Sport distribuerer. -Alle merkevarene våre er høy-kvalitetsprodukter i friluftslivskategorien. De italienske Aku skoene satser som mange andre på lette modeller med høy komfort. Tursko kategorien er blant de mest konkurransekrevende kategoriene. De svenske teltene fra Hilleberg, som mange kjenner igjen i den særegne rødfargen, hadde sitt 50-årsjubileum i 2021 og slipper stadig nye nyheter. «Black Label» serien, et «all – season» telt som fungerer like bra på familieturer som på Nordpolen ekspedisjoner var en nyhet i 2024, beskriver Kaare Jarbeaux med overbevisning.

 

-Vi har alltid staset på god produkt/kundeopplæring og oppfølging av butikker. Merkene våre er topp i klassen og fortjener god oppfølging. Sterke merkevarer vil som oftest klare seg godt uavhengig markedssituasjon, og Jarbeaux Sport er alltid på jakt etter utvikling og nye merkevarer som matcher de sterke vi allerede har, sier Kaare Jarbeaux.

 

Jarbeaux Sport er et team på 6 personer med god spredning på ferdigheter. 4 personer jobber med daglig drift, i tillegg er to av medeierne Torbjørn Bekken (jus) og Geir Skari (forretningsutvikling) involvert.

Tilbake
 

Emisjon på 600 millioner kroner for å styrke vekst og likviditet

 
Rabattene dreper lønnsomheten
 
Adidas inngår langsiktig partnerskap med NFIF
 
ISPO trengs av alle
 
-Det er i møte med mennesker at utvikling skjer
ISPO 2024*