LAGSPILLER. Petter Northug har investert i merkenavnet Northug og er nå medeier i selskapet Brand Assist som styrer utviklingen.
Merkevare

LAGSPILLER. Petter Northug har investert i merkenavnet Northug og er nå medeier i selskapet Brand Assist som styrer utviklingen.

Petter kjøper seg inn i Northug

Petter Northug kjøper seg inn og blir medeier i Brand Assist, med en eierandel på 34 prosent. – Petter har blitt invitert inn på eiersiden som den «fanebæreren» han er for merkevaren. Han har takket ja, det er vil veldig glad for, sier Jon Inge Gullikstad, daglig leder i Brand Assist.


Petter Northug har investert 5 millioner kroner i Brand Assist i en nylig emisjon, det gir ham en eierandel på 34 prosent. De øvrige aksjene kontrolleres av Jon Inge Gullikstad, med unntak av 10 prosent registeret på Frank Solli. Det er for tidlig å gå ut med tallene for 2019 før de er godkjent av styret, men Gullikstad sier at de er godt fornøyde med året. Siden oppstarten av Northug-merkevaren har Petter Northug hatt en royalty-avtale med Brand Assist. Nå velger han å gå inn og bli eier med en drøy tredjedel av selskapet, dermed får han også plass i styret.


– Petter har et stort engasjement i sin egen merkevare, han bidrar mye og er en naturlig hovedperson, sier Gullikstad. At han nå går inn i selskapet er strategisk og positivt for alle internt, men også overfor våre samarbeidspartnere.

Jon Inge Gullikstad og Petter Northug under laseringen

av brillene på Norspomessen i 2019.

© Norsk Sportbransjeforening

Døråpner

– Vi er veldig glade for at Petter vil jobbe enda tettere med oss og merkevaren. Northug er godt kjent i mange markeder, og vi er allerede i dialog med distributører i Russland, Sverige, Finland, Sveits, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike.

Brand Assist startet med å lansere briller under merkevaren Northug, men har i løpet av året utvidet det til også å omfatte klær rettet mot aktivitet, fritid og urban livsstil. Merkevaren skal ikke være et rent sportsmerke, for ønsket er å nå et bredere publikum. Northug brillene og kles-kolleksjonen med samme merkenavn skal drives som separate enheter hos Brand Assist.

Spennende marked

Mange vil nok tenke at det er tøft å komme inn med bekledning i sportsbransjen i disse tider. Men både Petter Northug og Jon Inge Gullikstad har lykkes flere ganger i denne bransjen, og lar seg ikke skremme.


– Markedet er tøft men spennende. Konkurransen er knallhard, så man er nødt til å ta en posisjon. Der kommer Petters vinnermentalitet inn, sier Gullikstad. Vi er et friskt pust i sportsbransjen, og vi tror at tidspunktet er helt riktig nå. Bransjen trenger noe nytt og litt annerledes, som selvfølgelig er i topp kvalitet og til en god pris, sier han.


Northug-standen på ISPO i München i år.

© Norsk Sportbransjeforening



Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy