På tur for et bærekraftig forbruk

I februar kjører Bergans på reparasjonsturné med bussen sin. Denne gangen for å tilby reparasjon av ski- og vinterturklær.


I vinterferieukene besøker Bergans’ sybil åtte vintersportssteder på Østlandet. Med «Tour de Sy» som Bergans har døpt prosjektet, ønsker selskapet å bidra til å skape engasjement rundt et mer bærekraftig forbruk i Norge.


Som så mange andre produsenter av nytt sportstøy, er også de en del av problemet. Men Bergans var tidlig ute med å søke etter gode løsninger å flagge sitt ansvar. Blant annet er enkelte nye kolleksjoner designet på en måte som gjør dem enda enklere å reparere og enklere å gjenvinne.

Bærekraftige forretningsmodeller er fremtiden, og vil utgjøre en større del av omsetningen for mange i bransjen i fremtiden.

Tradisjon for reparasjon 

Jo lenger et plagg er i bruk, jo lavere klimabelastning har det. Derfor er det å forlenge klærnes levetid et effektivt og viktig miljøtiltak. Bergans strekker med dette initiativet ut en hjelpende hånd til de mange som av ulike årsaker ikke får reparert selv.

Sybilen tilbyr reparasjon av turklær av alle merker som kan fikses på stedet. Reparasjonene utføres fra 100 - 250,- kr per produkt, og varierer noe utfra arbeidet som kreves.  

Sybilen er på stedet i ca. 4 timer 

I løpet av de kommende vinterferieukene besøker sybilen de tradisjonelle vintersportsstedene i Innlandet og Viken. Turen starter på Sjusjøen den 20. februar og tar en reparasjonspinne både for Hemsedal, Trysil og Hafjell, blant annet. Nå ønsker Bergans at hyttefolket og skituristene skal ta en ekstra titt i skapet å finne klær som trenger litt ekstra omsorg og kjærlighet.

Se turnéplanen, tips kunder eller kjente som er i nærheten, og som kan trenge å gi sine ødelagte skiklær og turutstyr et lenger liv!

 

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer