On Snow 2024 – et rått konsept som flere burde benyttet

-For oss er On Snow den beste arenaen til å vise frem vårt utstyr i det miljøet utstyret brukes. Det er en "no-brainer" å stille mannsterke på Geilo første helgen i februar. I år var vi større enn noen gang. Vi var totalt 10 ansatte og til sammen ni merkevarer, sier Lars Olav Kronstad.



Både leverandører og forhandlere er enig i at fasilitetene på Geilo knapt kan bli bedre, men mange synes arrangementet fortjener langt flere forhandlere til å teste neste års alpinprodukter. Det var 30 leverandørselskaper til stede, og artikkelforfatter har aldri sett så mye ski på arenaen noen gang som under årets arrangement. Raskt og grovt anslag forteller at det var skiutstyr for mer enn 14 millioner tilgjengelig for de som var på Geilo for å teste utstyret. Stadion kjeden var også i år den best representerte sportskjeden, og Lars Terje Larsen (ansvarlig innkjøper alpint og topptur i Stadion kjeden), opplever arrangementet som den perfekte arena for faghandelen. -Det er svært nyttig både for egen del og for butikkene som kommer til Geilo både fra øst og vest i landet for skitesting og gode faglige samtaler seg imellom og med leverandører, sier Larsen.

 

Vestlia Resort overtok On Snow arrangementet fra Norspo AS, som ble avviklet på tampen av 2022. Øyvind Lio som er ansvarlig for arrangementet er godt fornøyd med den tekniske gjennomføringen av arrangementet, og opplever at de forhandlerne som var til stede var svært fornøyd. -Det burde vært flere forhandlere som testet ski, og dessverre stoppet været en del fra Bergen i år. Været får vi ikke gjort noe med, men vi forbereder oss for neste år og gjør alt som står i vår makt for å skape et nytt godt On Snow i 2025, sier Lio. Nytt av året var det at Vestlia Resort også gjennomførte hardvaremesse, etter at Stadion kjeden overlot til hotellet å gjennomføre messen.

 

Den viktige fagkompetansen

I sportsbransjen finnes en rekke muligheter for å skille seg ut i konkurransebildet. Kompetanse i salgsøyeblikket er en svært viktig egenskap. Det skinner raskt gjennom om butikkselgeren mangler kompetanse eller er overbevisende i salgsøyeblikket. Kunder avslører lett en selger som ikke er overbevisende og kunnskapsrik. 

 

Noen av de store leverandørene hadde med 90 par ski. En rå variasjon av brede-, lette-, raske-, stabile-, lekne- og stabile ski. Det var slalåm, storslalåm, løs-snø, rando, snowboards, bindinger, støvler, googles, staver og andre produkter. Tendenzer, som nå også selger Madshus for neste sesong var eneste leverandør som hadde med langrennsski. De hadde i tillegg med seg en liten tekstilkolleksjon til Geilo, selv om hovedfokuset for arrangementet er alpin hardvare. Tendenzer bruker On Snow veldig aktivt og har gjort det i mange år. -For oss er On Snow den beste arenaen til å vise frem vårt utstyr i det miljøet utstyret brukes. Det er en "no-brainer" å stille mannsterke på Geilo første helgen i februar. I år var vi større enn noen gang. Vi var totalt 10 ansatte og til sammen ni merkevarer, sier Lars Olav Kronstad

 

Hardvaremesse

I den storslåtte konferansesalen som var omgjort til messeområde, summet det godt både søndag og mandag. Martin Sigley fra Brav og merkevaren Swix, pratet på inn- og utpust om de nye fluorfrie produktene fra Swix som tester godt og noen ganger vel så godt som fluorproduktene. Hvordan man legger på produkter og hvilke verktøy man helst bør bruke til de ulike områdene. Sigley var svært fornøyd med besøket på standen og krysset fingrene for at flere finner veien til Geilo neste år.

 


Martin Sigley, Brav

 

I tillegg til produkttesting i bakkene og hardvaremessen i messehallen, var Kjetil Andre Aamodt invitert som foreleser før den tradisjonelle Bransjemiddagen på søndag kveld.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy