Økte 132 prosent under Black week

Omsetningen i netthandelen med Vipps økte med totalt 132 prosent under årets «Black week» sammenlignet med i fjor. Overaskende nok økte også omsetningen for kortbetaling i butikk, BankAxept økte med ni prosent.


– Etter nedstendingen av samfunnet i mars, var det veldig mange butikker som raskt rigget seg til for effektiv netthandel for å kompensere for mindre besøk i butikkene. En stor del av disse valgte å tilby Vipps for betaling. Effekten av dette ser vi nå, og spesielt under Black Week, hvor tilbudene florerte, sier Vegar Heir i Vipps.


Statistikk fra Vipps viser at folk har brukt langt mer penger i nettbutikkene og spesielt på elektronikk, møbler og innredning, klær, sport og fritid, bøker, dagligvare, digitale tjenester og parfymevarer. Det er en generell sterk vekst i netthandelen med Vipps over hele linja, med unntak av bransjer som ble truffet hardt av pandemien som transport / kollektiv, flyreiser og arrangementer.

Omstillingsdyktig varehandel gir grunn til optimisme

Resultatene under Black Week kan tyde på at norsk varehandel klarer å omstille seg under en særdeles utfordrende periode. Til tross for restriksjoner og strenge smittevernstiltak handler nordmenn som aldri før. Et godt bevis på dette er omsetningsøkningen for kortbetaling i butikk med BankAxept. Selv om antall korttransaksjoner går ned med 8 prosent, øker omsetningen fordi den gjennomsnittlige varekurven er større. Med andre ord, folk handler mindre hyppig, men bruker mer penger når de først handler.


– Mange har nok brukt Black week til julegaveinnkjøp, men vi tror spesielt netthandelsveksten vil fortsette å øke frem mot jul. Veldig mange kundevennlige nettbutikker som har enkle betalingsløsninger og effektive leveringsalternativer gjør oss optimistiske på vegne av norsk varehandel fremover, sier Heir.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy