Ny rekord takket være Sport og friluft

Sport, friluft og marine-produkter sendte tredjekvartalstallene til værs for Garmin. Selskapet rapporterer om en rekordinntekt for tredje kvartal på 313,4 millioner dollar.


De store driverne i kvartalet har vært den ville veksten i etterspørselen etter marine-, sport- og friluftsprodukter. Selskapet med hovedsete i Sveits, lager også utstyr til fly og veinavigasjon.

For 3. kvartal rapporterte selskapet et netto salg på 1,11 milliarder dollar for de 13 ukene frem til 26. september. Nettosalget for samme periode i fjor endre på 934,4 millioner dollar.

Driftsinntektene for tredje kvartal økte med 21 prosent fra i fjor, til 317 millioner dollar. Bruttomarginene på 60,2 prosent gikk litt ned fra 60,7 prosent, mens driftsmarginen økte til 28,6 prosent fra 28 prosent.


Resultatene er en markant forbedring fra andre kvartal, som gikk frem til 27 juni, da Garmin rapporterte et inntektsfall på 9 prosent sammenlignet med fjoråret.


─ Etterspørselen etter aktivitets- og livsstilsprodukter førte til rekordinntekter og fortjeneste for kvartalet, sier Garmins administrerende direktør Cliff Pemble. Interessen for våre produkter fortsetter å være høy i det vi nå trer inn i den viktige julesesongen.


Utviklingen i det norsk markedet er ganske lik det globale, ifølge Andrew Søgaard, Consumer Marketing Manager Nordic i Garmin.


─ Vi opplevde en betydelig vekst i salget av sport- og frilufts produkter. Vi ser også at de forhandlerne i sportsbransjen som er gode på nett, er de som har hatt størst vekst, sier han. Tendensen for Garmin i Norge er at vi selger mere av de dyrere produktene, mens konkurransen er større i de lavere prisklassene.

De største vekstområdene

De store tallene viser at det gikk best innen marinesegmentet, som økte 54 prosent til en inntjening på 165 millioner dollar. Salget i sportsegmentet økte med 35 prosent til 328 millioner dollar, drevet av en økt etterspørsel etter avanserte «wearables» og sykkelprodukter, mens «friluft» økte 30 prosent til 335 millioner dollar, her var det de ulike eventyrer-klokkene som slo godt an.


Inntektene fra fly og bilnavigasjon falt for øvrig med henholdsvis 19 og 6 prosent i løpet av tredje kvartal.


Garmin sier at de nå forventer en årsomsetning på rundt 4 milliarder dollar, med vekst i marine-, sport- og friluftsegmentene, en bruttomargin på rundt 59 prosent og en driftsmargin på ca. 24 prosent.

Tilbake
 

Bruker du skytjenester, må du handle nå!

 
Oslos nye ishall klar til bruk
 
Netthandelen økte med 97 prosent
 
Markedsføring
30.november gir Rab live-produkt-visning
 
Equip, "Net Zero" innen 2030