Det hevet nok noen øyebryn, da Nike annonsert et partnerskap med Lidl på en kolleksjon som selges utelukkende online via nettsiden til den internasjonale lavpriskjeden.
Produktlinjen består av T-skjorter, gensere og bukser for menn, og selges til priser fra € 11,99 til € 39,99. Kolleksjonen er for øyeblikket kun tilgjengelig i Tyskland og Spania.
For Nike, som har strammet opp i rekken av distribusjonskanaler og i hovedsak stoppet alt salg gjennom "udifferensierte" salgskanaler, ses dette på som et ledd i selskapets strategi for å styrke sin egen direkte-til-forbruker kanal.
Ifølge kilder fra Sporting Goods Intelligence, kan årsaken være den store supermarked-operatørens tilsynelatende suksess med en kolleksjon billige og fargerike Lidl-merkede joggesko, gummistøvler og matchende streetwear som supermarkedkjeden lanserte i fjor sommer. Kolleksjonen ble raskt utsolgt, og varene selges på secondhand-markedet til mye høyere priser.
Joggeskoene skal ha lignet Nikes Huarache-modell.
Den tyske supermarkedkjeden Lidl har mer enn 10 000 butikker over hele verden.