Nike med voldsom vekst, slår alle forventninger

På slutten av Nikes 4. kvartal i mai, varslet selskapet at resultatet ville bli bedre enn forventet. Salget nesten doblet seg sammenlignet med året før, da resultatene var preget av butikknedleggelser knyttet til Covid-19-pandemien.


  • Inntektene i fjerde kvartal var 12,3 milliarder dollar, opp 96 prosent sammenlignet med året før og en økning på 21 prosent sammenlignet med fjerde kvartal 2019.
  • Årsresultatet økte med 19 prosent til 44,5 milliarder dollar.
  • NIKEs eget DTC-salg i fjerde kvartal økte med 73 prosent til 4,5 milliarder dollar.
  • Bruttomarginen for fjerde kvartal økte til 45,8 prosent.

 

Selskapet løftet frem de solide marginene som genereres av den voksende direkte-til-forbruker-virksomheten, som økte med 73 prosent totalt. Selv etter de fysiske butikker gjenåpnet, fortsatte det digitale salget av Nikes merkevarer å vokse, og økte med 41 prosent sammenlignet med året før - og 147 prosent høyere enn i fjerde kvartal 2019.

Nikes eget nettsalg utgjorde 21 prosent av inntektene i løpet av kvartalet. Sammen med inntektene fra grossistleddets nettsalg utgjorde det nesten 35 prosent av den totale omsetningen – tre år før selskapets forretningsplan og godt på vei til en planlagt 50 prosent markedspenetrasjon innen regnskapsåret 2025.


Vil du lese hele Nikes resultatmelding, finner du den HER!

Tilbake
 

XXL-salget falt i tredje kvartal

 
Sportsbransjen er vekstvinner under pandemien
 
Gjenåpning av Kingmakers fabrikker i Vietnam
 
Norspomessen i januar er avlyst
 
Ole-Henrik Skirstad blir leder for Sport Holding