Nike med voldsom vekst, slår alle forventninger

På slutten av Nikes 4. kvartal i mai, varslet selskapet at resultatet ville bli bedre enn forventet. Salget nesten doblet seg sammenlignet med året før, da resultatene var preget av butikknedleggelser knyttet til Covid-19-pandemien.


  • Inntektene i fjerde kvartal var 12,3 milliarder dollar, opp 96 prosent sammenlignet med året før og en økning på 21 prosent sammenlignet med fjerde kvartal 2019.
  • Årsresultatet økte med 19 prosent til 44,5 milliarder dollar.
  • NIKEs eget DTC-salg i fjerde kvartal økte med 73 prosent til 4,5 milliarder dollar.
  • Bruttomarginen for fjerde kvartal økte til 45,8 prosent.

 

Selskapet løftet frem de solide marginene som genereres av den voksende direkte-til-forbruker-virksomheten, som økte med 73 prosent totalt. Selv etter de fysiske butikker gjenåpnet, fortsatte det digitale salget av Nikes merkevarer å vokse, og økte med 41 prosent sammenlignet med året før - og 147 prosent høyere enn i fjerde kvartal 2019.

Nikes eget nettsalg utgjorde 21 prosent av inntektene i løpet av kvartalet. Sammen med inntektene fra grossistleddets nettsalg utgjorde det nesten 35 prosent av den totale omsetningen – tre år før selskapets forretningsplan og godt på vei til en planlagt 50 prosent markedspenetrasjon innen regnskapsåret 2025.


Vil du lese hele Nikes resultatmelding, finner du den HER!

Tilbake
 

Årets Sportsprodukt: VJ – Ultra 3

 
Rab og Krister Kopala - Årets Sponsorprofil
 
Norrøna - Årets Samfunnsaktør
 
Vandre - Årets Nykommer
 
Morten Borgersen - Årets Sportsbransjeprofil