Nike lanserer eget bruktmarked-program

Den enorme interessen for Nike-joggesko var en viktig årsak til at annenhånds-markedet for sneakers dukket opp som et fenomen på 1990-tallet. I flere tiår har sportsgiganten vært bevisst på ikke å anerkjenne sin betydning i videresalget. Dette endret seg på mandag, da Nike annonserte sitt første in-house salgsprogram for annenhåndsmarkedet, Nike Refurbished.


I dette programmet vil Nike ta tilbake brukte joggesko fra kunder, inspisere og gradere dem for kvalitet (som-ny, forsiktig slitt eller kosmetisk feil) og selge dem til reduserte priser. Nike tar sikte på å tilby programmet i 15 Nike-butikker over hele USA innen utgangen av måneden og til flere innen utgangen av året. Det er foreløpig ingen signaler om at dette vil bli lansert utenfor USA.


Nike har ligget stabilt på topp blant de to bestselgende merkene på flere av de store videresalgsplattformene for sneakers. Mens disse plattformene fortsatt vil være stedet å gå til for å finne de mest sjeldne sneakers-skattene, kan Nike nå tilby sitt eget videresalg, og dermed ta en liten bit av skosalget til massemarked. Og med Nikes betydelige posisjon i sneakers-verdenen, kan dette være starten på en mye mer direkte posisjon og interesse i bruktmarkedet fra merkevaren selv.


Det har ikke lykkes sportsbransjen.no å få svar på om kundene får noe igjen for å levere inn sko til programmet, annet en den miljømessige og sosiale verdien. Insentiver er ofte brukt for å skape interesse rundt et sirkulært program. Om kunder som sitter med et kvalitetsprodukt fra Nike vil velge å selge det via en annen plattform som tar en liten del av videresalgssummen, i stedet for å returnere den til Nike, vil vise seg.


At det er interesse for annenhåndsmarkedet for pent brukte sneakers, er ganske sikkert.

 

Tilbake
 

Skal reparere og selge brukt

 
Bergans inviterer til klima-kampanje
 
«Man kommer ikke på pallen alene»
 
«Vi har gjort en solid jobb med å styrke posisjonen til Norrøna»
 
Nike med voldsom vekst, slår alle forventninger