Netthandelen økte med 97 prosent

Bare i løpet av de to første dagene av årets Black Week økte netthandelen gjennom Klarna med hele 97 prosent sammenlignet med samme Black Week-periode i fjor.


Det er helt tydelig at koronatiltak og helsemyndighetenes smittevernråd for julehandelen har en effekt, mener markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.


– Selv om det har vært en klar tendens de siste årene at netthandelen i Black Week har økt, har rekordøkningen vi så de to første dagene i årets Black Week, trolig sammenheng med koronatiltakene og smittevernrådene som er gitt for årets julehandel, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.


Omsetningsstatistikken til Klarna kommer fra de mer enn 7100 norske nettbutikkene som benytter deres betalingsløsninger. Statistikken gir en helt unik mulighet til å følge nordmenns shoppingvaner på nett gjennom hele Black Week.

Netthandelssalget økte mest mandag

Mens netthandelen mandagen økte med hele 109 prosent, sammenlignet med den samme Black Week-mandagen i fjor, økte netthandelen gjennom Klarnas betalingsløsninger i går, tirsdag, også hele 85 prosent. 

Sett under ett doblet nesten netthandelen seg de to dagene, sammenlignet med samme Black Week-periode i fjor (97 prosent vekst).

Ifølge en representativ undersøkelse Klarna foretok i starten av november oppga hele 1 av 3 nordmenn at koronapandemien gjør at de vil netthandle mer under Black Week og i forbindelse med julehandelen.

Halvparten av de som skal handle i løpet av Black Week oppgir at de skal gjøre mesteparten av denne handelen på nett. Bare 13 prosent vil handle mest eller bare i fysisk butikk.


Hele 7 av 10 nordmenn oppga i undersøkelsen at de skulle handle i løpet av Black Week/Black Friday. Oslo er på veksttoppen og yngre kvinner er gruppen som har handlet mest

Dette viser salgsstatistikken så langt:

Innbyggerne i Oslo er de som i løpet av de to første dagene i årets Black Week økte sitt forbruk mest i landet fra i fjor. De la igjen hele 117 prosent mer i Klarna-tilknyttede nettbutikker enn de gjorde i fjor. Deretter følger Viken (109 % vekst) og Vestland (101 % vekst). 


Aldersgruppen mellom 26 og 45 år sto for 27 prosent av handlingen på nett mandag, og ble med det aldersgruppen som handlet mest.

Hele 71 prosent av det totale forbruket i løpet av de to første handledagene i årets Black Week er det ifølge Klarnas omsetningsstatistikk kvinner som står for.

Tilbake
 

Organisert trening for barn og ungdom gjenopptas

 
9 av 10 barn og unge går på tur
 
XXL får ny sjef i Norge
 
Salomon og Atomic lanserer ny flyttbar langrennsbinding
 
Fremgang på resirkulerte materialer