Netthandelen økte med 97 prosent

Bare i løpet av de to første dagene av årets Black Week økte netthandelen gjennom Klarna med hele 97 prosent sammenlignet med samme Black Week-periode i fjor.


Det er helt tydelig at koronatiltak og helsemyndighetenes smittevernråd for julehandelen har en effekt, mener markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.


– Selv om det har vært en klar tendens de siste årene at netthandelen i Black Week har økt, har rekordøkningen vi så de to første dagene i årets Black Week, trolig sammenheng med koronatiltakene og smittevernrådene som er gitt for årets julehandel, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.


Omsetningsstatistikken til Klarna kommer fra de mer enn 7100 norske nettbutikkene som benytter deres betalingsløsninger. Statistikken gir en helt unik mulighet til å følge nordmenns shoppingvaner på nett gjennom hele Black Week.

Netthandelssalget økte mest mandag

Mens netthandelen mandagen økte med hele 109 prosent, sammenlignet med den samme Black Week-mandagen i fjor, økte netthandelen gjennom Klarnas betalingsløsninger i går, tirsdag, også hele 85 prosent. 

Sett under ett doblet nesten netthandelen seg de to dagene, sammenlignet med samme Black Week-periode i fjor (97 prosent vekst).

Ifølge en representativ undersøkelse Klarna foretok i starten av november oppga hele 1 av 3 nordmenn at koronapandemien gjør at de vil netthandle mer under Black Week og i forbindelse med julehandelen.

Halvparten av de som skal handle i løpet av Black Week oppgir at de skal gjøre mesteparten av denne handelen på nett. Bare 13 prosent vil handle mest eller bare i fysisk butikk.


Hele 7 av 10 nordmenn oppga i undersøkelsen at de skulle handle i løpet av Black Week/Black Friday. Oslo er på veksttoppen og yngre kvinner er gruppen som har handlet mest

Dette viser salgsstatistikken så langt:

Innbyggerne i Oslo er de som i løpet av de to første dagene i årets Black Week økte sitt forbruk mest i landet fra i fjor. De la igjen hele 117 prosent mer i Klarna-tilknyttede nettbutikker enn de gjorde i fjor. Deretter følger Viken (109 % vekst) og Vestland (101 % vekst). 


Aldersgruppen mellom 26 og 45 år sto for 27 prosent av handlingen på nett mandag, og ble med det aldersgruppen som handlet mest.

Hele 71 prosent av det totale forbruket i løpet av de to første handledagene i årets Black Week er det ifølge Klarnas omsetningsstatistikk kvinner som står for.

Tilbake
 

Vietnam tar større kontroll over egen fottøyindustri

 
Tema
Erik Hegbom tar suksessen med Kari Traa til nye høyder
 
Nike lanserer eget bruktmarked-program
 
Skibanken senker barrierene i skiidretten
 
Relativt godt regnskapsår for svenske Stadium