mars 2020 i Wyllerløypa i Oslo Vinterpark. Bakken er stengt, men skientusiastene gir seg ikke.

mars 2020 i Wyllerløypa i Oslo Vinterpark. Bakken er stengt, men skientusiastene gir seg ikke.

Mild vinter og coronakrisens påvirkning på 1.kvartal

Første kvartal ble krevende for sportskjedene som viser til omsetningsnedgang på 12 prosent i kvartalet. I tillegg til den milde- og snøfattige vinteren, stoppet alt opp 12.mars, da det meste i Norge ble nedstengt. 


Disse to faktorene er hovedårsaken til svak omsetning i første kvartal. Sportskjedene står for omkring 70 prosent av omsetning i sportsbransjen.

 

─ De innrapporterte tallene fra kjedene viser at det ble solgt sportsutstyr over disk for 2,609 milliarder kroner i 2020 mot 2,967 milliarder kroner samme kvartal i 2019. Det blir en nedgang på 12 prosent, sier administrerende direktør i Norsk Sportsbransjeforening, Trond Evald Hansen.

Mild og snøfattig vinter

Det er en gjenganger for sportsbransjen å relatere værets betydning til omsetningsutviklingen. Vinteren 2020 var mildere og mer snøfattig enn 2019 vinteren, særlig på sentrale østlandet som er «motoren» i sportsbransjen. Det ga seg utslag i lavere interesse rundt vinterprodukter.

Men interessen for ski er enormt sterk i Norge, det er faktisk ingen andre land i verden som selger så mange par langrennsski som i Norge. I en toppvinter selges det 400 000 par langrennsski.

For 2020-vinteren anslår Norsk Sportsbransjeforening at det ble solgt omkring 260 000 par langrennsski. Dette er en nedgang på omkring 20 prosent sammenlignet med 2019. Alpinsalget er jevnere fra år til annet, og ligger nokså stabilt på 100 000 par solgte ski. Vi anslår en liten nedgang til ca 90 000 par solgte alpinski sist vinter. Det ble heller ikke solgt like mye ullklær, skijakker og skibukser eller andre småvarer som under en god vinter.

Coronakrisen

Det var særlig januar og siste halvdel av mars, omsetningen sviktet. Salget i februar og frem til 12.mars løftet seg noe. Så kom corona-krisen og Norge ble nærmest stengt fra 12.mars. Det rammet sportsbransjen akutt og kraftig. Nordmenn ble oppfordret til å holde seg hjemme. Trafikk i butikk stoppet opp, mens nettsalget økte. Birkebeinerrennet og Skarverennet og en rekke andre skirenn ble avlyst. Dette påvirker racing- og aktiv mosjonsmarkedet, en kundegruppe som bruker mye penger på ski og nærliggende utstyr. Hytteforbudet gjorde at fjelldestinasjonene ble lukket og siste del av vinteren ble nærmest avlyst. Det var synd for sportsbransjen som normalt ville utnyttet de svært gode snø- og skiforhold i fjellet.

God inngang på sommerhalvåret

Andre kvartal vi er godt inne i, ser mye bedre ut for sportsbransjen. Hjemmetreningsutstyr, nærturutstyr som liggeunderlag, soveposer, hengekøyer og primuser solgte tidlig i april svært godt og gjør det fortsatt. I disse dager selges det så mye sykler at sportsbransjen er redd for å gå tom for sykler i løpet av sommeren. Det er særlig elsykkelsalget som rapporteres å fortsette sin fine utvikling. Det er ingen tvil om at mange lar bilen stå til fordel for sykkel og da særlig elsykkel.

En bransje i stor endring

Handelskanalene er i sterk endring i all detaljhandel om dagen, også i sportsbransjen. I tallene som presenteres i denne saken er det kun sportskjedenes omsetning vi refererer til. Basert på beregninger gjort på 2018-tallene, står sportskjedene for omkring 70 prosent av alt salg av sportsutstyr. Norsk Sportsbransjeforening vil jobbe frem nye beregninger for de totale sportsbransjetallene for 2019 i løpet av høsten 2020. Leverandører som når sluttbrukeren direkte, e-handel og outletmarkedet er handelskanaler som tar markedsandeler fra de tradisjonelle sportsfaghandlerne.

 

Omsetning per kvartal i sportskjedene:

 

Tilbake
 

Alpinlandslaget har signert avtale med Nike

 
20 milliarder til å sikre handel
 
Konkurransetilsynet varsler om mulig inngrep
 
Bli en plogger!
 
Amer Sport vokser videre på Snø