Mer tid i naturen

Arc’teryx vil dele ut 1 million kanadiske dollar til prosjekter som lar folk oppleve naturen


Arc’teryx Equipment markerer starten på 2021 ved å lansere en ny merkevareplattform, Arc’teryx Outer Peace. Målet med den nye plattformen er støtte tiltak som både tar vare på og gjør naturopplevelser tilgjengelig for folk.

Initiativet starter opp med 1 million dollar i potten. Midlene vil bli fordelt på samarbeidspartnere som jobber for å beskytte naturen og som arbeider for å fjerne barrierer som ofte hindrer mennesker fra å oppleve naturen.


–Utfordringene vi alle har møtt i 2020 har synliggjort hvor viktig det er med både fysisk og psykisk velvære, sier George Weetman, visepresident for merkevare og digital handel i Arc’teryx. Det begynte med at vi spurte oss selv: «Hva er det verden trenger, og hvordan kan vi bidra?» Svaret vårt var enkelt: «Outer Peace».

–Naturen knytter oss sammen, den virker beroligende og har dermed en helende kraft. Vi innså også at vårt eget behov for å oppleve naturens fred og ro har vært en undervurdert drivkraft når det gjelder vår evige jakt etter stadig bedre design. Å tilbringe tid i naturen er derfor helt i tråd med hvem vi er. Vår oppgave er derfor å inspirere andre til å gå ut og oppleve naturens fred og ro–uansett hvor dårlig været er, sier Weetman.


Outer Peace handler om å være bevisst på fordelene vi oppnår ved å bruke naturen. Forskning viser blant annet at det å tilbringe tid i naturen gir målbare og langvarige positive effekter, både når det gjelder vår mentale-, følelsesmessige og fysiske velvære. I samarbeid med forskere, designere, og idrettsmiljøer ønsker derfor Arc’teryx å bruke de neste fem årene på å rette mer oppmerksomhet på diskusjon å iverksette nye tiltak, slik at så mange som mulig kan tilbringe enda mertid i naturen.


Midlene skal gå til prosjekter som jobber med naturvern og som aktivt jobber for fjerne barrierer og strukturelle hindringer som har gjort det vanskelig for enkeltpersoner eller grupper å bruke naturen. I løpet av de neste månedene vil Arx’teryx aktivt løfte frem sine Outer Peace-partnere i egne kanaler. Målet er å dele kunnskap, samtidig som man ved å utnytte kraften i Arc’teryx egne utøvere og ambassadører ønsker å inspirere lokalsamfunn over hele verden til å engasjere seg.


Weetman mener veien til en bedre verden -og en bedre versjon av deg selv, starter i naturen. Vårt utgangspunkt er at naturen er for alle, og med vårt Outer Peace-program ønsker vi å støtte alle prosjekter som viser betydningen av, eller skaper mulighet for mer tid i naturen. Og det gjelder uansett hvor du måtte finne den, avslutter Weetman.

 

Tilbake
 
Bransjenytt

Rekordsterkt kvartal for sportskjedene

 
Norges Skiskytterforbund signerer med Craft
 
Tema
"For en reise det har vært, og for et tempo vi har kjørt"
 
Bransjenytt
Mammut har fått nye eiere
 
Craft Sportswear overtar etter Dæhlie Sportswear