Mer tid i naturen

Arc’teryx vil dele ut 1 million kanadiske dollar til prosjekter som lar folk oppleve naturen


Arc’teryx Equipment markerer starten på 2021 ved å lansere en ny merkevareplattform, Arc’teryx Outer Peace. Målet med den nye plattformen er støtte tiltak som både tar vare på og gjør naturopplevelser tilgjengelig for folk.

Initiativet starter opp med 1 million dollar i potten. Midlene vil bli fordelt på samarbeidspartnere som jobber for å beskytte naturen og som arbeider for å fjerne barrierer som ofte hindrer mennesker fra å oppleve naturen.


–Utfordringene vi alle har møtt i 2020 har synliggjort hvor viktig det er med både fysisk og psykisk velvære, sier George Weetman, visepresident for merkevare og digital handel i Arc’teryx. Det begynte med at vi spurte oss selv: «Hva er det verden trenger, og hvordan kan vi bidra?» Svaret vårt var enkelt: «Outer Peace».

–Naturen knytter oss sammen, den virker beroligende og har dermed en helende kraft. Vi innså også at vårt eget behov for å oppleve naturens fred og ro har vært en undervurdert drivkraft når det gjelder vår evige jakt etter stadig bedre design. Å tilbringe tid i naturen er derfor helt i tråd med hvem vi er. Vår oppgave er derfor å inspirere andre til å gå ut og oppleve naturens fred og ro–uansett hvor dårlig været er, sier Weetman.


Outer Peace handler om å være bevisst på fordelene vi oppnår ved å bruke naturen. Forskning viser blant annet at det å tilbringe tid i naturen gir målbare og langvarige positive effekter, både når det gjelder vår mentale-, følelsesmessige og fysiske velvære. I samarbeid med forskere, designere, og idrettsmiljøer ønsker derfor Arc’teryx å bruke de neste fem årene på å rette mer oppmerksomhet på diskusjon å iverksette nye tiltak, slik at så mange som mulig kan tilbringe enda mertid i naturen.


Midlene skal gå til prosjekter som jobber med naturvern og som aktivt jobber for fjerne barrierer og strukturelle hindringer som har gjort det vanskelig for enkeltpersoner eller grupper å bruke naturen. I løpet av de neste månedene vil Arx’teryx aktivt løfte frem sine Outer Peace-partnere i egne kanaler. Målet er å dele kunnskap, samtidig som man ved å utnytte kraften i Arc’teryx egne utøvere og ambassadører ønsker å inspirere lokalsamfunn over hele verden til å engasjere seg.


Weetman mener veien til en bedre verden -og en bedre versjon av deg selv, starter i naturen. Vårt utgangspunkt er at naturen er for alle, og med vårt Outer Peace-program ønsker vi å støtte alle prosjekter som viser betydningen av, eller skaper mulighet for mer tid i naturen. Og det gjelder uansett hvor du måtte finne den, avslutter Weetman.

 

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy